Affiliatemarknadsföring är en vanlig affärsmodell för publicister i Sverige. Det är viktigt att det finns en samsyn i branschen om hur denna typ av kommersiella annonslänkar (också kallade Affiliatelänkar / reklamlänkar) ska hanteras och märkas i redaktionella miljöer. Dels för att läsarna inte ska riskera att uppfatta innehållet som vilseledande dels för att förtydliga att det kan förekomma kommersiella annonslänkar i en oberoende redaktionell miljö. Men, det är också viktigt för att skapa en transparens för läsare, annonsörer och affiliatenätverk om när och hur
svenska mediehus arbetar med affiliatelänkar och vad det innebär.
Fram tills nu har det saknats en skriftlig vägledning avseende märkning av redaktionella artiklar som kompletterats med affiliatelänkar. Denna skrivelse avser således att utgöra en rekommendation för hur redaktionella artiklar som skrivits av redaktionell personal (och som faller under tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivares ansvar) ska märkas om de kompletteras/optimeras med kommersiella annonslänkar (affiliatelänkar) i efterhand.
Vid tillämpningen av marknadsföringslagen och t.ex. ICCs regler om marknadsföring måste den grundlagsfästa tryck- och yttrandefriheten beaktas. Vid en regelkonflikt mellan marknadsföringslagen (och motsvarande etiska regler) och tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen ska grundlagarna ges företräde.
I fallet kring affiliate innebär det att den självständiga redaktionella texten som ligger till grund för affiliatesamarbetet normalt sett lyder under grundlagen och det som ligger utanför är de länkar som kan införas i samma artikel. Det är därför viktigt att nedan förhållningssätt följs och att märkningen sker i enlighet med detta dokument.