Programmatic

Programmatic är ett samlingsnamn för automatiserad handel med annonser i realtid. Kortfattat innebär det att köpare och säljare av annonsutrymme gör affärer via en realtidsauktion. Men mycket har hänt sedan den första realtids-transaktionen genomfördes 2009. Om man jämför programmatic med analoga köp eller digitala manuella köp så är programmatic:s historia inte lika lång, dock kan den möjligen anses som produktivare då flera stora förändringar har skett inom området på bara drygt 10 år. Detta beror förstås bland annat på den datamängd och transparens som programmatic innebar, och en gemensam strävan efter att standardisera bort komplexitet och städa upp ekosystemet.

Dela sida:

Best Practice Guide Programmatisk Handel 9.0 2023

Programmatic [proh-gruh-mat-ik] är ett samlingsnamn för automatiserad handel med annonser i realtid. Kortfattat så innebär det att köpare och säljare av annonsutrymme gör affärer via en realtidsauktion. Handboken har tagits fram för att ge marknadens aktörer en ökad förståelse av tekniken, ekosystemet samt de möjligheter och utmaningar som finns inom området.

Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 6 månader sedan

Programmatic Up Talk: Varför är det viktigt med Attention?

Attention har snabbt blivit ett buzzword och ett viktigt ämne inom digital annonsering, då…
Publicerat: 12 månader sedan

Programmatic Up Talk: Addressing Addressability

Tisdagen den 4 april bjuder Task Force Programmatic in till ett Up Talk med…
Publicerat: 1 år sedan

Webinar: IAB Europe’s Programmatic Premium Video: What You Need to Know Today

IAB Europe will bring together a panel of experts from its Programmatic Trading Committee…
Publicerat: 1 år sedan

IAB Sweden Programmatic Event

Årets största event för den programmatiska handeln är tillbaka den 25 oktober! IAB Sverige…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved