Publicerat: 4 månader sedan
Programmatic Up Talk: Vem tar ansvar för koldioxidutsläppen vid programmatiska medieköp?
Från och med 2025 åligger det samtliga företag verksamma i EU att rapportera de utsläpp…
Ny rapport: Attitudes to Programmatic Advertising
För nionde året i rad presenterar IAB Europe rapporten Attitudes to Programmatic Advertising som undersöker hur både köpare och säljare inom digital marknadsföring ser på den programmatiska handeln. Efter nio års mätning kan man se hur attityder, anpassning och strategier utvecklas på området.
I rapporten finns bland annat insikter i:
Programmatisk handel driver den digitala tillväxten och den är också ett kraftfullt instrument för strukturell förändring när det gäller försäljning av digital annonsering. Den är därför en central del när det gäller att förstå och prognosticera utvecklingen för digital annonsering. I denna rapport reder IRM ut begreppen genom tydliga definitioner samt presenterar omsättning och tillväxt i Sverige under 2020-2023.
Programmatic [proh-gruh-mat-ik] är ett samlingsnamn för automatiserad handel med annonser i realtid. Kortfattat så innebär det att köpare och säljare av annonsutrymme gör affärer via en realtidsauktion. Handboken har tagits fram för att ge marknadens aktörer en ökad förståelse av tekniken, ekosystemet samt de möjligheter och utmaningar som finns inom området.
IAB Sverige tillsammans med Task Force Programmatic genomförde hösten 2021 en studie där vi tillfrågade köpare och säljare mediebranschen om var den programmatiska affären står. Syftet med enkätundersökningsgruppen är att förse den svenska marknaden med information och insikter rörande the programmatiska handeln av media – i Sverige. Ta del av studien.
IAB Europas årliga Attitudes to Programmatic Advertising Report är en omfattande analys av det europeiska programmatiska landskapet, som täcker strategier och antagandetrender, drivkrafter för och tillväxthinder och prognoser för framtiden för 31 marknader. Studien, publiceras för femte året och utvecklades av IAB Europe Programmatic Trading Committee.
Kort nybörjarguide till programmatic.
Den senaste IAB Europe Programmatic Ad Spend Report avslöjar att programmatiska intäkter ökade med 23 procent 2019 och visade på en toppnotering på 23 miljarder euro (238 Mrd SEK). Där 77 procent av displayannonsering (display och online video) och 58 procent av online video handlas nu programmatiskt. Inköp av sociala medier dominerar programmatiskt. Här hittar du hela rapporten.
Den ökade sofistikeringen av det programmatiska ekosystemet, med införandet av nya leveransvägar som Header-bidding, har lett till minskad transparens för annonsörer och byråer, särskilt relaterade till avgifterna från mellanhänder. Det är här SPO erbjuder kritisk hjälp som gör det möjligt för köpare att finslipa inköpsvägarna, med kostnadseffektivitet, transparens med högre kvalitet. 87% av varumärken, byråer och DSP-plattformar som aktivt implementerar SPO, vinner fördelar med hänvisning till brand safety, minskad adfraud och förbättrade KPI:er. Här är Guiden med uppmaning till handling för alla intressenter att anta SPO som viktig del av sina affärsfunktioner.
Vill du ha en enkel och tydlig förklaring om olika branschämnen, utmaningar och nya trender? Vi introducerar “IAB Europe Explains” … Ett nytt initiativ som samlar branschexperter från våra medlemmar för att ge de förklaringar som hjälper dig att känna till den ständiga utveckling och förändring i vårt ekosystem! De första videorna i den här serien förklarar:
Task force Programmatic arbetade fram ett frågeformulär för att ta reda på hur GDPR har påverkat digitala ekosystemet och programmatiska affären. I studien ställdes frågor om Consent-verktyg och IABs ramverk ” IAB Europe Transparent & Consent framework”. Vi genomförde studien i oktober 2018. Ta del av studien.