Schibsted certifierade enligt Gold Standard

Schibsted uppfyller IAB Sveriges krav för Gold Standard. Det innebär att Schibsted proaktivt minskar annonsbedrägeri, förbättrar den digitala reklamupplevelsen och ökar varumärkessäkerheten.

– Vi på Schibsted är väldigt glada över att vi har genomfört Gold Standard 1.0-certifieringen från IAB Sverige. Vi jobbar kontinuerligt med dessa frågor genom hela organisationen i allt vi gör. Schibsted erbjuder en trygg och säker annonsmiljö och med denna certifiering bidrar vi tillsammans med att förbättra den digitala reklamupplevelsen samt öka varumärkessäkerheten/brand safety ” säger Fredrik Lehman, Director of Agencies & Partners, Schibsted.

Gold Standard har tre grundläggande mål, att:

  • minska annonsbedrägeri
  • förbättra den digitala reklamupplevelsen
  • öka varumärkessäkerheten/brand safety

Alla delar av det digitala eko-systemet kan bli certifierade enligt Gold Standard utifrån olika kriterier. För en publicist innebär detta att man genomgår en tredjepartsrevision som genomförs av Kantar där man bland annat säkrar att bolaget följer branschstandarder, ramverk och aktuella lagstiftningar kopplade till de tre målen.

– Arbetet mot att göra den digitala annonseringen säkrare för annonsörer och användare fortsätter. Gold Standard är en viktig stämpel som visar att man som företag tar sitt ansvar kedjan, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.

Certifieringen för publicister, sajtägare och adtechbolag kallas Gold Standard 1.0 och sedan tidigare är Adverty, Aller media, Bonnier News, Installatörsföretagen, Smartclip och TikTok certifierade.

Läs mer om Gold standard här