Senaste nytt från IAB Sverige

Senaste uppdateringen från Task Force P3PC

0
Senaste uppdateringen från Task Force P3PC  Minskat värde på identitetslös trafikPå grund av försämrade KPI:er hos annonsörer så ser det ut att bli ett minskat...

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring

0
Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring - Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden från Reklamombudsmannens visar att influencers inte följer den praxis som gäller vid...

400 sekunder – Kantar

0
400 sekunder - Kantar I vårt första avsnitt av vår nya serie 400 sekunder berättar Håkan Gustafsson från Kantar om effektiv reklam och vilka kreativa...

Schibsted certifierade enligt Gold Standard

0
Schibsted certifierade enligt Gold Standard Schibsted uppfyller IAB Sveriges krav för Gold Standard. Det innebär att Schibsted proaktivt minskar annonsbedrägeri, förbättrar den digitala reklamupplevelsen och...

Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

0
Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022 På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram en rapport som visar...

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

0
Explosionsartad ökning för digital marknadsföring Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till ett värde av 92 miljarder euro....

Vägledande beslut om utformning av integritetspolicy enligt GDPR

0
Vägledande beslut om utformning av integritetspolicy enligt GDPR Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) utfärdade i slutet av mars 2022 en administrativ sanktionsavgift mot Klarna Bank AB (Klarna) på...

Beslut om handlingsplanen för TCF väntas efter sommaren

0
Beslut om handlingsplanen för TCF väntas efter sommaren Idag (13 maj) har IAB Europe dragit tillbaka den begäran om uppskov som tidigare lämnats till den...

Här är IAB Sveriges styrelse 2022

0
Här är IAB Sveriges styrelse 2022 På IAB Sveriges årsstämma den 4 maj 2022 beslutades att Daniel Weilar blir ordförande för organisationen för sjätte året...

Debatt: Är publicisternas jakt på digitala prenumeranter ett hot mot demokratin?

0
Är publicisternas jakt på digitala prenumeranter ett hot mot demokratin? Dagens Media har under ett par veckor fördjupat sig i de olika nyhetsmediernas strategier kring...

Tuffare krav vid konsument-marknadsföring

0
Regeringen föreslår i propositionen ”Ett moderniserat konsumentskydd” flera lagändringar för att modernisera konsumentskyddet till den ökade digitaliseringen. Förslaget innebär bland annat tydligare krav på...

IAB Europe lägger fram en handlingsplan för TCF

0
IAB Europe lägger fram en handlingsplan för TCF IAB Europe har tagit fram en handlingsplan utifrån den belgiska dataskyddsmyndighetens beslut angående IAB Europes Transparency &...

Podcast kommer omsätta 400 miljoner under 2022

0
IRM prognosticerar att podcast kommer omsätta 400 miljoner under 2022 IAB Sverige har i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) för andra...

Ny certifiering av integriteten i digitala tjänster

0
IAB Sverige är med i projektgruppen för Sjyst data! – ett projekt som koordineras av forskningsinstitutet RISE. Utgångspunkten är att stärka användarnas integritet samtidigt...

Förmånligt medlemserbjudande: passa på att utbilda er inom ansvarsfull kommunikation

0
  I dag lanserar ICC Sverige uppdaterade riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat. Där kan du ta del av användbara riktlinjer för att...

Uppdaterad guide om Post 3rd Party Cookie

0
Den senaste versionen av IAB Europes ”Guide to the Post-Third-Party-Cookie-Era” ska hjälpa företag verksamma inom digital marknadsföring att förbereda sig inför cookiens död. Guiden...

IAB Europe överklagar beslut från den belgiska dataskyddsmyndigheten

0
IAB Europe överklagar den belgiska dataskyddsmyndighetens (APD) beslut angående IAB Europe och Transparency & Consent Framework (TCF). IAB Europe överklagar APDs beslut om att...

IAB Europe: TCF-ramverket är inte olagligt

0
TCF-ramverket är inte olagligt Den belgiska dataskyddsmyndigheten (APD) har meddelat ett beslut avseende IAB Europes ramverk TCF (Transparency & Consent Framework). Beslutet meddelades den 2...

IAB Europe’s Guide to In-App Advertising

0
IAB Europe’s Guide to In-App Advertising Den här guiden ger en översikt över in-app marketplace, de tillgängliga annonsformaten, viktiga förändringar och utmaningar som vi ser...

Delta i IAB Europe och Pubmatics Online Video Survey

0
IAB Europe och PubMatic bjuder in alla annonsörer och byråer att delta i deras senaste Online Video-undersökning. I Europa står online video nu för nästan 40...

Kenneth Danielsson blir ordinarie VD för IAB Sverige

0
I en tid när den digitala marknadsföringsbranschen är under press av bland annat begränsande lagstiftning och förändrade förutsättningar tar IAB Sverige nya steg framåt...

Så kommer du igång med affiliatemarknadsföring

0
Cassandra Lindblom, ordförande för IAB Sveriges Task Force Affiliate har tillsammans med specialistgruppen tagit fram fem tips för dig som vill komma igång med...

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard

0
Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard  Bonnier News uppfyller kraven för den prestigefyllda certifieringen Gold Standard som genomförs via IAB Sverige. Detta innebär...

De ska avgöra vinnarna av MIXX Awards 2021

0
Efter ett års uppehåll på grund av Covid-19 är IAB Sveriges gala MIXX Awards tillbaka i höst. Nu är det klart vilka som ska...

IAB Tech Lab lanserar Trancparency Center – en plattform för att...

0
IAB Tech Lab har lanserat den globala tjänsten Tech Lab Transparency Center. Målet är att tillhandahålla en resurs som gör det enkelt för dig...