Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

Publicerat: 2 år sedan

På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram en rapport som visar att omsättningen för influencer marketing väntas öka med 20 % under 2022 och omsätta nära 1,5 miljarder kronor. Från 2016 till 2021 har kategorin blivit mer än tre gånger större.

– Rapporten visar hur denna relativt nya kategori blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin. Vi har haft en task force för influencer marketing sedan 2016 och har på nära håll kunna följa utvecklingen. Tillsammans med marknaden jobbar vi vidare med att öka tryggheten och kvalitén för att kategorin ska fortsätta blomstra, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.

Influencer marketing är ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som på något sätt ämnar dra nytta av en influencers inflytande hos sina följare. Rapporten undersöker dels intäkterna där influencern skriver om eller använder en annonsörs produkter i ett inlägg på influencerns digitala plattformar (influencer sponsorship), samt de intäkter som kommer från reklamplatser i anslutning till influencerns innehåll på dennes egna digitala plattformar (influencer advertising).

– Influencer sponsorship är den största källan till inkomster och är även den underkategori som utvecklas starkast. Under 2022 väntas influencer sponsorship stå för 1,1 miljarder kronor vilket innebär 77 % av omsättningen. Slutsatsen blir att det är attraktivt för annonsörer att låta en känd person som har följarnas förtroende dela ett budskap och att denna del av influencer-affären därför blir allt viktigare för branschen, säger Madeleine Thor, vd , IRM.

Hela rapporten finns att ladda ner kostnadsfritt för IAB Sveriges medlemmar.

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved