Det är influencers med under 100 000 följare som får den största delen av intäkterna från influencer marketing. Det visar nya siffror från IRM som tagits fram på uppdrag av IAB Sverige. En majoritet av investeringarna kan härledas till samarbeten i videoformat på Instagram.
För första gången har IRM (institutet för reklam- och mediestatistik) mätt hur fördelningen av intäkter ser ut för olika influencers. Siffrorna visar att det är att influencers med upp till 100 000 följare tar den största delen (56 %) av intäkterna.
- Vi kan konstatera att det är små- och medelstora influencers som tar den största delen av investeringarna, säger Madeleine Thor, vd på IRM.
IRM har även tittat på fördelningen av intäkter på plattform och format för influencer marketing. De nya siffrorna visar att video är det absolut största formatet för influencer sponsorship*. Video utgör hela 70 % av intäkterna medan bild står för 29 %. Sett till plattform är Instagram den största och har 61 % av de totala intäkterna medan TikTok står för 21 % och YouTube 14 %.
- Att video har visat sig vara ett starkt format för influencer marketing kanske inte kommer som en överraskning men undersökningen visar att video är det absolut viktigaste formatet för influencer marketing, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige
Rapporten presenteras i sin helhet under Q1 2024.
*Den del av influencer marketing som innefattar intäkter som kommer från att en influencer skriver om eller använder en annonsörs produkter i ett inlägg på̊ influencerns digitala plattformar.
För mer information kontakta
Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
kenneth.danielsson@iabsverige.se
0708 260 336
Madeleine Thor, vd, IRM
madeleine.thor@irm-media.se
0733 585 741