Podcast beräknas nå en halv miljard i annonsinvesteringar 2026

Publicerat: 14 timmar sedan

Podcast är en annonskanal som har haft en stark tillväxt under de senaste åren. Även framtiden ser ljus ut – nästa år väntas annonsinvesteringarna uppgå till nära en halv miljard kronor. Det visar en rapport som IRM har tagit fram på uppdrag av IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter.  

IRM genomför årligen en specialrapport om podcast och sedan den första mätningen 2019 har annonsinvesteringarna ökat med över 150 %. År 2024 landade investeringarna på 395 miljoner kronor – en ökning med 16 % jämfört med året innan.

Podcast har haft en stadig tillväxt sedan vi började med mätningarna för fem år sedan. I genomsnitt har tillväxten legat på över 20 % per år, säger Madeleine Thor, vd IRM.

Under både 2025 och 2026 väntas en tvåsiffrig tillväxt, och prognosen visar att investeringarna kommer att närma sig en halv miljard kronor under 2026.

I årets rapport tittar man för första gången på hur fördelningen ser ut mellan befintliga och nya kunder. Här framgår att 65 % av investeringarna utgörs av befintliga kunder. I snitt investerade befintliga kunder 39 % mer i podcast 2024 än året innan. 

Podcast har haft en imponerande utveckling sedan starten, och allt tyder på att den kommer att fortsätta i takt med att fler annonsörer hittar till mediet. Det är tydligt att de som testar att annonsera i podcast väljer att fortsätta investera, säger Kenneth Danielsson, vd för IAB Sverige.

Sedan den första rapporten 2019 har podcast tagit en allt större andel av investeringarna inom ljudmedier. År 2019 utgjorde investeringarna i podcast 13 % medan de 2025 beräknas ligga på 30%. 

Poddformatet passar bra för tidskrifterna som redan idag producerar både grävande reportage i poddform och nischade ämnespoddar med initierade målgrupper. Den stadigt ökande andelen av annonsinvesteringarna visar att det är ett medium att räkna med, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved