Podcast driver den starka tillväxten för ljudmedier

Publicerat: 2 år sedan

Annonsinvesteringarna för podcast ökade med 22 % under 2022. Det visar den rapport som IRM tagit fram i samarbete med IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter. Enligt IRMs prognos väntar en tvåsiffrig tillväxt även under 2023 och 2024.

Podcast är fortsatt en ung kategori som står för en dryg procent av den totala kakan av digital annonsering. Investeringarna har dock uppvisat en betydligt högre tillväxttakt än både de totala och digitala medieinvesteringarna under de senaste åren.

– Förutsättningarna för tillväxten för annonsinvesteringen i podcast är fortsatt goda. Prognosen indikerar att tillväxten ökar ytterligare under 2024 när podcasts kan återgå till mediets underliggande tillväxt med mindre press från en svagare annonskonjunktur. Vi bedömer att tillväxten uppgår till 18%, vilket motsvarar en intäkt på 466 miljoner kronor för podcasts i 2024, säger Madeleine Thor, vd, IRM.

Ser man till hela ljud-kategorin står radioinvesteringarna stabilt på ca 1 miljard i annonsinvesteringar under de senaste åren.

– Siffrorna visar att de ökade investeringarna i podcast inte kapitaliserar på radio utan attraherar nya annonspengar till ljudmedia, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.

Den ökning som har skett för podcast har gjort att mediet fördubblat sin andel av ljud-kakan sedan 2019. Nu står podcast för en fjärdedel av annonsinvesteringarna i ljud.  

– Rapporten visar också att annonsinvesteringar i ämnesdrivna podcast ökar. Det gör podmarknaden än mer intressant för våra medlemmar som sysslar med fördjupande journalistik i olika nischer, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

För mer information kontakta:
Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
kenneth.danielsson@iabsverige.se

0708 260 336

Madeleine Thor, vd, IRM
madeleine.thor@irm-media.se

0733 585 741

Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se

070 570 41 08 

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved