IAB Sverige har i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) för andra året i rad tagit fram en rapport om annonsmarknaden för podcast. Nu presenteras de första siffrorna från rapporten som visar att annonsinvesteringarna för 2021 uppgick till 282 miljoner kronor och kanalen fortsätter att växa med stora tillväxttal. IRM prognosticerar att investeringarna kommer att öka med ytterligare 40 % och uppgå till 400 miljoner under 2022. Det innebär att podcast står för den högsta tillväxten av alla mediekategorier.
– Vi ser att podcasts har kommit in med kraft på annonsmarknaden. Kategorin är intressant, den inkluderar allt ifrån helt nya aktörer som enbart satsar på detta, till mediehus som får ett tillfälle att utveckla sitt innehåll med en ny kanal. Vi kan konstatera att annonsörerna under de två senaste åren hittat till podcasts och att investeringarna ökat brant. Vi ser därför att det är viktigt att sätta strålkastare på kategorins utveckling. Podcasts har visat, och kommer att fortsätta att visa, en mycket hög tillväxttakt, säger Madeleine Thor, vd, IRM.
Trots kanalens stora tillväxt på 60 % under förra året spår IRM en fortsatt tillväxt på 40 % under 2022.
– Att annonsörerna hittar till marknaden är ett tydligt tecken på att podcastmarknaden mognar och blir ett mer attraktivt val för fler annonsörer. I rapporten kan vi också läsa att andelen kontrakt, dvs annonsörer som arbetar med en podcast under ett helt år eller programserie, har fördubblats vilket är ytterligare ett bevis på att podcast är på väg att bli en mer etablerad annonskanal, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.
I förhållande till övriga digitala medieinvesteringar så är podcasts alltjämt en liten kategori, av totalt 34,5 miljarder kronor tillfaller 400 miljoner kronor podcasts under 2022. Podcastsmarknaden står därmed för 1,1% av de digitala annonsinvesteringarna, men podcasts växer kraftigt vilket innebär att andelen ökar snabbt. Enligt IRM:s prognos för 2022 kommer investeringarna för podcast stå för mer än en fjärdedel av alla investeringar inom kategorin ljudmedier, som innefattar både podcast och radio.
– Annonsering är avgörande för finansieringen av många poddar och det är glädjande att se att den här delen av branschen fortsätter att ta stora kliv framåt. Vi är mycket stolta över att vi i samarbete med IRM kan presentera nya siffror för reklaminvesteringar i podcast. Tillsammans med vår task force på området, ser vi att rapporten kan bidra med ytterligare ett steg i att fortsätta öka mognadsgraden på annonsmarknaden för podcasts. Nu fortsätter vi med stort intresse att bevaka och utveckla den här kategorin, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.
Missa inte vårt seminarium den 11 maj om just podcast och audio. Då presenteras fler spännande siffror från rapporten som branschen och några av våra stora poddprofiler kommer diskutera. Dessutom blir det efterföljande mingel på A-house. Anmäl dig här.