Debatt: Är publicisternas jakt på digitala prenumeranter ett hot mot demokratin?

Publicerat: 2 år sedan

Är publicisternas jakt på digitala prenumeranter ett hot mot demokratin?

Dagens Media har under ett par veckor fördjupat sig i de olika nyhetsmediernas strategier kring deras framtid och enligt många är den digitala prenumerationen den enda lösningen på publicisternas framtid just nu.

Det oroar mig. Låt mig förklara.

Jag har varit verksam i medieindustrin i nästan hela mitt yrkesverksamma liv så jag vet att det är och har varit mycket utmanande för nyhetsmedia under den digitala revolutionen. Prenumerationerna på pappersupplagorna rasar och medieinvesteringarna slukas av nya digitala aktörer. Så jag förstår att det finns enorma utmaningar för nyhetsmedia.

Men jag är oroad för framtiden när det gäller nyhetsmedia. De oroande situationerna som vi bevittnar i Europa just nu är fyllda med nyheter och information från olika håll och vinklar. Desinformation är en stor faktor i de pågående konflikterna. Vi har tidigare upplevt att informationssamhällets nackdelar, med bristande källgranskning och fakta, har utmanat demokratin kring olika frågor, exempelvis som det amerikanska valet för några år sedan. Vi har ett stundande val i Sverige som kommer vara mycket påverkat av det som händer i världen, Europa och i Sverige just nu. Kanske mer än någonsin. Om vi då lägger till att nyhetsmedia låser in sitt innehåll  (idag 30-70% inlåst) till förmån för sina digitala prenumeranter så kanske ni förstår vart jag vill komma.

Min poäng är att vi behöver nyhetsmedia. Vi behöver en mångfald av granskande journalistik. Det är en av de viktigaste faktorerna för att bibehålla demokratin i Sverige. Så i jakten på den digitala prenumeranten måste vi våga blicka något större. Vad är värdet av demokrati, vad är värdet av granskande journalistik?

Men vad säger konsumenten. Läsarna, de röstberättigade?

I undersökningar genomförda av IAB Europe så framkommer det att 51% av svenskarna inte är beredda att prenumerera på fler än 3 tjänster på internet. Streamingtjänster inräknade! Mindre än en tredjedel är beredda att betala för nyhetsmedia.

75% av respondenterna säger att de hellre önskar ett reklamfinansierat gratis internet än ett internet de måste betala för.

Så, vi har nyhetsmedia och experter som säger att den digitala prenumerationen är den enda vägen framåt och vi har konsumenten, läsaren som inte vill betala för nyheter. Svårt fall så klart men jag tror det finns lösningar. Vi, annonsörer, mediebyråer ja hela branschen måste ta ett större ansvar för nyhetsmedias framtid. Hur då tänker ni? Så här tänker jag!

Vi måste arbeta för en fungerande annonsmodell för nyhetsmedia. Med det menar jag att annonsintäkterna måste vara en viktig del av nyhetsmedias framtid.

Forskning visar att annonsering i nyhetsmedia ger annonsörernas varumärken en större trovärdighet. (Peter Fields, ”News brands drive business success for advertisers) Trovärdiga kontexter har alltid varit en framgångsfaktor. Här menar jag att medieköparna (annonsörer, mediebyråer etc) måste ta ett större ansvar kring att säkerställa att annonsmodellen för nyhetsmedia spelar en viktig roll framåt. I Peter Fields forskning så säger han att de inte hade tittat på de faktum att trovärdigheten ökar hos annonsörer som annonserar i nyhetsmedia då de fokuserat för mycket på kortsiktiga effekter och andra KPI:er. Så medieköparna kanske måste titta på nya KPI:er, hitta andra värden än senast sålda produkt eller tjänst. Kanske helt enkelt lägga till en faktor som ansvarstagande för nyhetsmedia framtid? Vågat uttalande men kanske värt att debattera?

Min slutpoäng är att vi måste fortsätta arbeta för att en fungerande annonsmodell verkligen är en ingrediens som nyhetsmedia kan räkna med framåt så de kan arbeta med en bredare flexibilitet och öppna upp demokratiskt viktiga nyhetsgranskningar så läsarna, våra väljare får ta del av en granskande journalistik som kan fortsätta att trygga vår demokratiska framtid.

Kenneth Danielsson
IAB Sverige

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved