IAB Sveriges Viewability Measurement Guidelines 3.0 2020 – Rekommendation

Viewability har under många år varit en hygienfaktor i marknaden. Både köp- och säljsidan har jobbat för bättre värden, men stora mängder av tillgängligt annonsutrymme på både nationell och internationell nivå kommer kravet på ökad kvalitet och transparens. Men vad är egentligen bra viewability och vad är orsaken att det inte alltid är högre? I dessa uppdaterade Guidelines kan du läsa om hur och vad man mäter samt vad du ska tänka på, oavsett om du är på köp- eller säljsidan.
I grunden är den baseras IABs och MRCs internationella Standard.


Task Force Viewability tog fram FAQ för mobilen 2016

Anledningen till att vi valde att göra en FAQ för mobilen gällande Viewable measurement var att Task Forcen bedömde att vid denna tidpunkt inte kunde ställa sig bakom en slutlig standard för viewable measurement för mobilen och svenska marknaden.

Här hittar du en FAQ med några frågeställningar som förklarar bl a varför.