Viewability

Viewability syftar till att mäta de annonsvisningar som faktiskt haft en möjlighet att ses av en läsare. En annons viewability-värde anger därmed graden av dess möjliga synlighet och beräknas utifrån totalt antal genererade annonsvisningar i relation till hur många av dessa annonsvisningar som uppfyllde kraven för att anses som viewable (synliga).

 

IAB Sveriges Viewability Measurement Guidelines 3.0 2020 – Rekommendation

Viewability har under många år varit en hygienfaktor i marknaden. Både köp- och säljsidan har jobbat för bättre värden, men stora mängder av tillgängligt annonsutrymme på både nationell och internationell nivå kommer kravet på ökad kvalitet och transparens. Men vad är egentligen bra viewability och vad är orsaken att det inte alltid är högre? I dessa uppdaterade Guidelines kan du läsa om hur och vad man mäter samt vad du ska tänka på, oavsett om du är på köp- eller säljsidan.
I grunden är den baseras IABs och MRCs internationella Standard.

Task Force Viewability tog fram FAQ för mobilen 2016

Anledningen till att vi valde att göra en FAQ för mobilen gällande Viewable measurement var att Task Forcen bedömde att vid denna tidpunkt inte kunde ställa sig bakom en slutlig standard för viewable measurement för mobilen och svenska marknaden.

Här hittar du en FAQ med några frågeställningar som förklarar bl a varför.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved