Det syns en tydlig trend bland globala varumärken och annonsörer internationellt att man kommit mycket långt inför utfasningen av cookies. I USA och UK har organisationer ställt om och rena avdelningar har skapats för denna stora förändring. Med dedikerade budgetar arbetar man med ett kontinuerligt testande och lärande där man involverar både tech-partners och publicister och olika aktörer på marknaden. Man testar kombinationer av lösningar med egen förstapartsdata, ID-lösningar, cohort-lösningar och kontextuella placeringar med artificiell intelligens. Man arbetar med geo-testning eller experimentbaserat med kontrollgrupper och mäter inkrementell skillnad mellan olika lösningar. Det är en radikal förändring vi ser i hela företagskulturen.
Dock så verkar denna testkultur vara sällsynt i Sverige och vi har bara skrapat på ytan med diskussioner om en cookielös framtid. Utvecklingen som vi ser i Sverige är att man främst på olika sätt försöker parera problemet, medvetet eller omedvetet. Trots att annonsörens målgrupper redan är kraftigt reducerade och kontaktkostnaderna blir högre verkar fortsatt få reagera.
Kanske är det så väl att den nya privacy-eran lockar fler konsumenter till att våga använda digitala medier och lämna ifrån sig sina digitala fotavtryck, när känslan av trygghet i integritetsfrågor och transparens ökar. Å andra sidan kommer annonseringen i digitala medier vara sämre på att vara relevant, om vi går mot en trend där annonsörer kapitulerar till en klassisk ”spray & pray”-strategi. Lägre relevans och massiva frekvenser kan orsaka en mycket destruktiv spiral av överexponering av annonser. En sådan utveckling kommer snarare irritera användarna ännu mer, orsaka än mer annonströtthet och föra oss bakåt i utvecklingen.
Därför bör vi skala upp testningen omedelbart, för just nu testar vi för lite i Sverige. Vi vet att det händer mycket på marknaden just nu och det sker en hel del cookielös testning ute i vår omvärld. Men det finns heller ingen one size fits all-lösning, utan vi måste börja förstå och lära oss. Om vi inte testar nu och lär oss så riskerar vi att det dras i nödbromsen, och att dra ner på annonseringen i väntan på att någon annan ska servera lösningarna är inte ett proaktivt alternativ.
Istället bör vi höja blicken och titta på hur vi ställer om vår organisation för att framtidssäkra framtidens substitut till tredjepartskakan.
Några tips på vägen som kan hjälpa dig mot en proaktiv testkultur:
- Hur många når du egentligen av din målgrupp digitalt idag?
- Vad har det för effekt på din affär?
- Hur kan du komma igång med de lösningar som finns ute att testa redan nu?
- Kan du sätta upp testbudgetar?
- Vilka aktörer kan du skapa partnerskap med för att samarbeta i frågan?
- Hur kan du integrera en undersökande kultur i din organisation?
- Och hur följer du utvecklingen som sker just nu?
Vi i IAB Sveriges task force P3PC arbetar aktivt med att hålla alla uppdaterade på vägen. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev och följ våra webinar så håller du dig uppdaterad!
Nilo Kaboteh
Expert på Curamando och aktiv medlem i IAB Sverige Post 3rd Party Cookie Task Force