Publicerat: 5 månader sedan
Retail media – från omvärld till praktik
Välkommen till en inspirerande morgon den 12 september där vi fördjupar oss i den…
IAB Europe och IAB har lanserat de första gemensamma definitionerna och mätstandarderna för in-store retail media. Dessa standarder omfattar flera viktiga områden, bland annat:
Definitioner: Klara termer för digital retail media i butik.
Format: Rekommenderade format för annonsering i butiksmiljöer.
Butikszoner: Standardiserad klassificering av viktiga områden i butiken där media kan placeras (t.ex. entré, kassa, gång).
Mätning: Riktlinjer för att spåra, rapportera och analysera kampanjresultat i olika butiksformat.
I takt med att in-store digital Retail Media växer, är dessa standarder ett viktigt steg mot teknologiska investeringar och den standardisering som behövs för att öka användningen och integrera retail media över flera kanaler. De nya standarderna är nu öppna för branschens kommentarer fram till den 1 november 2024. Skicka gärna era synpunkter till retailmediastandards@iabeurope.eu eller data@iab.com. IAB Europe och IAB planerar även utbildningstillfällen för att underlätta implementeringen.
För att hjälpa dig att navigera i den snabbt växande världen av Retail Media har IAB Europe’s Retail Media Committee tagit fram en ny och uppdaterad ”101-guide to Retail Media”. Oavsett om du är ny inom retail media eller vill fördjupa dina kunskaper, är denna guide utformad för att ge dig de insikter och verktyg som behövs för att lyckas inom branschen.
IAB Europa har lanserat “Retail Media Measurement Standard for Europe” i syfte att ge medieköpare tydliga ramverk för att jämföra investeringar i retail media. Standardrapporten har tagits fram efter samråd med återförsäljare samt medieköpare (företag och byråer) och täcker tre viktiga nyckelområden:
Retail Media är en av de starkaste trenderna internationellt inom media och marknadsföring. I Sverige så har inte det breda genomslaget kommit ännu, då vi i oktober 2023, förutom Amazon, saknar större aktörer som har aktiverat ett erbjudande inom Digital Retail Media. Detta kommer att förändras under de närmaste 12 månaderna och den svenska marknaden kommer troligtvis att accelerera fort.
Här vill vi från från IAB Sveriges Retail Media task force ge en bakgrund till området för berörda aktörer och intressenter t.ex. varumärken, retailers, teknologileverantörer och konsulter/byråer.
Retail media is one of the hottest topics within the digital advertising industry right now. IAB Europe forecasts retail media ad spend to reach €25bn in Europe by 2026. The COVID-19 pandemic fundamentally changed consumer shopping habits and the percentage of online shoppers in Europe has now reached 75%. Looking at the UK market as an example, ONS data shows that online sales as a percentage of total retail sales surged and accounted for close to 40% of total retail sales in 2021. To understand this exciting new advertising sector, IAB Europe and Xandr surveyed over 800 buyers across Europe in Q4 2022 to understand their current use and experience leveraging retail media including the drivers and, barriers and how they plan to use it in the future.