NY GLOBAL PLATTFORM FÖR INTEGRITET FRÅN IAB TECH LAB

Utfasningen av tredjepartscookies i alla webbläsare och med överhängande ändringar av mobilannons-ID:n gör att IAB Tech Lab i samarbete med andra inom annons- och mediebranschen har utvecklat specifikationer för att bevara sekretessen och ge bästa praxis. Allt för att stödja utvecklingen av Open Sources- och egna lösningar.

Inom samarbetet för PRAM (Partnership for Responsible Addressable Media) har IAB Tech Lab släppt specifikationer och bästa praxis för att ge stöd i rekonstruktionen av digitala medier i samband med riktad annonsering, ansvarsskyldighet och integritet.

Följande standarder är nu offentliga:

  • Global Privacy Platform
  • Accountability Platform
  • Best Practices for User-Enabled Identity Tokens
  • Taxonomy and Data Transparency Standards to Support Seller-defined Audience and
  • Context Signaling

Vid IAB:s årliga Leadership Meeting (ALM) presenterade IAB Tech Lab flera tekniska specifikationer och bästa praxis som är öppna för kommentarer från branschen.

IAB Tech Lab uppmanar verkligen industrin att delta i att fastställa dessa specifikationer och bästa praxis, som är utformade för att ge en grund för att bygga ett ansvarstagande kring riktad annonsering, mätning och attributionslösningar. Målet är att värna om konsumenternas integritet och utsatthet i första hand. Ett sätt att vara med och påverka är genom att gå med i PRAM-arbetsgrupper som IAB Tech Lab har ansvaret för.

“Det är vårt kollektiva ansvar att utveckla standarder och lösningar som ger konsumenter kontroll,” säger Dennis Buchheim, VD, IAB Tech Lab. ”Vi måste bygga upp förtroendet globalt i den digitala försörjningskedjan, och för att kunna göra det måste ansvarsfrågorna fungera och ligga som grund för allt vi gör. Detta måste vara och lätt att förstå och gå att verifiera. När det väl har uppnåtts kan nya former för riktad annonsering fastställas, genom en uppsättning av standarder och metoder. ”

Alla specifikationer och praxis som släpps är utformade för att vara pragmatiska, säkra, skalbara och stödja innovation. Specifikationerna ska vara förenliga med de förordningar som finns gällande datatransparens för publicister, annonsörer och andra delar i vårt ekosystem för reklam.

För mer information kontakta IAB Tech Lab eller Charlotte Thür, VD, IAB Sverige.