Om oss

IAB Sverige är en oberoende och transparent medlemsorganisation som finns till för att ena, utbilda och påverka den digitala marknadsföringsbranschen. Våra medlemmar består av företrädare från både stora och mindre aktörer så som byråer, annonsörer, publicister, underleverantörer, plattformar, teknikleverantörer, teleoperatörer, research-bolag med flera. Idag har vi närmare 300 medlemsbolag.

Enar

Genom att vi, tillsammans med våra medlemmar, skapar standards och riktlinjer enar vi branschen. Vi skapar möjligheter för olika delar av det digitala ekosystemet att utbyta kunskap och knyta kontakter

Utbildar

Vi främjar utveckling och utbildar branschen genom det material som våra task forces tar fram, till exempel handböcker, guider samt rapporter, men även via våra seminarier och event. 

Påverkar

Genom att väcka opinion, driva branschfrågor och samtala med politiker påverkar vi branschens utveckling

Vad vi gör​

Genom att samla landets intressenter i hela ekosystemet för digital marknadskommunikation driver vi utveckling mot en fungerande och hållbar industri. Många av våra medlemmar sitter med i våra olika specialistgrupper, så kallade Task Forces. Dessa grupper jobbar med att definiera standarder och guidelines, arrangera seminarier och ta fram annat utbildande material som branschen behöver.

Stadgar & Årsredovisning

Vill du veta mer om vår verksamhet?

Ladda ner vår årsredovisning & stadgar här.

Nyheter

Senaste nytt

Publicerat: 2 veckor sedan

Träffa IAB Sverige i Almedalen

Snart är det dags för årets Almedalsvecka – och IAB är självklart där! På…
Publicerat: 3 veckor sedan

IMY kritiserar kakbanners – tre företag får reprimander

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har i tre separata tillsynsbeslut riktat kritik mot hur Warner Music Sweden…
Publicerat: 4 veckor sedan

Podcast beräknas nå en halv miljard i annonsinvesteringar 2026

Podcast är en annonskanal som har haft en stark tillväxt under de senaste åren….
Publicerat: 1 månad sedan

Ny kurs från IAB Sverige: “This is” Retail Media

Retail Media är ett av de snabbast växande områdena inom marknadsföring och nu lanserar…
Publicerat: 1 månad sedan

Här är vinnarna av Mixx Awards 2025

På gårdagens gala Mixx Awards samlades nästan 300 personer för att fira branschens mest…
Publicerat: 2 månader sedan

Konsumentattityder till personlig annonsering, integritet och värdet av gratis digitala tjänster

IAB Europas senaste studie ger nya insikter i hur europeiska konsumenter uppfattar digital annonsering,…
Publicerat: 2 månader sedan

Ny branschrekommendation ska skapa tydlighet kring reklammarkering vid influencer marketing

Sveriges Annonsörer, Komm och IAB Sverige lanserar idag en gemensam rekommendation för hur reklam…
Publicerat: 2 månader sedan

IAB Europe lanserar LEAF: Smarta lösningar för hållbar digital annonsering

IAB Europe har lanserat LEAF, en uppsättning verktyg utformade för att stödja arbetet mot…
Publicerat: 2 månader sedan

Här är IAB Sveriges styrelse 2025

På IAB Sveriges årsstämma, den 15 april 2025, blev samtliga styrelseledamöter omvalda för ytterligare…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved