Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard

 Bonnier News uppfyller kraven för den prestigefyllda certifieringen Gold Standard som genomförs via IAB Sverige. Detta innebär att Bonnier News verkar för att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten.

“Vi otroligt glada att kunna välkomna Bonnier News till de bolag som är certifierade enligt Gold Standard. Nu hoppas vi att ännu fler publicister väljer att följa efter och certifiera sin verksamhet för att visa det goda arbete som genomförs, säger Kenneth Danielsson, interim vd, IAB Sverige.”

Gold Standard har tre grundläggande mål, att:

  • minska annonsbedrägeri
  • förbättra den digitala reklamupplevelsen
  • öka varumärkessäkerheten/Brand safety

Alla delar av det digitala eko-systemet kan bli certifierade enligt Gold Standard utifrån olika kriterier. För en publicist innebär detta att man genomgår en tredjepartsrevision där man bland annat säkrar att bolaget följer branschstandarder, ramverk och aktuella lagstiftningar kopplade till de tre målen.

“Brand safety och en trygg och säker annonsupplevelse är viktigt för oss på Bonnier News, dels för våra kunder men också för våra användare. Gold standard är ett kvitto på detta och därmed en självklarhet för oss.” Säger Alexander Lydecker, CCO, på Bonnier News.

Bonnier News är den andra svenska publicisten att certifiera sig enligt Gold Standard i Sverige. Aller Media är certifierade sedan i mars 2021.

Mer information om Gold standard: https://iabsverige.se/goldstandard/

Kontakt: Kenneth Danielsson: Kenneth.danielsson@iabsverige.se,  +46 708 26 03 36