Så kommer du igång med annonsering i gaming

Publicerat: 1 år sedan

Gamingbranschen växer stadigt och idag spelar 60 % av svenskarna någon typ av videospel*. Det innebär att man som marknadsförare kan hitta en stor del av sin målgrupp inom gaming. Ändå är det många som fortfarande drar sig för att annonsera i kanalen. Vår Task Force Gaming har tagit fram 5 steg som hjälper dig komma igång.

- Gaming kan kännas läskigt och förvirrande för den som inte tidigare har annonserat i den här världen. Att ha en tydlig strategi är avgörande för att kunna identifiera hur man kan aktivera sig och utveckla kommunikation som ger bra resultat. Därför har vi i IAB Sveriges Task Force Gaming tagit fram fem enkla tips för att hjälpa dig hitta rätt strategi.

  • Ta reda på var din målgrupp spelar

    Använd branschundersökningar (som ex Orvesto) och köpplattformar för att förstå din målgrupps relation till spel (vad de spelar eller tittar på). Är det unga män är det troligt att du ska rikta dig mot eSport medan äldre kvinnor oftare spelar mobilspel. Oavsett målgrupp kommer du med stor sannolikhet kunna öka räckvidden signifikant genom att addera gaming i din mediemix.

  • Hitta en plan för din aktivering

    Detta ska såklart baseras på din verksamhet och kommunikation. Men generellt; om du vill driva kortsiktig försäljning kan du välja att bara marknadsföra din produkt eller tjänst direkt till din målgrupp i de relevanta spelkanalerna eller via en gaming vertical, med video eller display-format. Om du däremot är ute efter en långsiktig försäljning eller varumärkesuppbyggnad bör du istället investera i och aktivera sponsorskap.

  • Använd rätt språk & addera värde

    Om en stor del av din målgrupp är intresserad av spel (vilket verkligen gäller i åldern 18-34) kan du utveckla skräddarsytt innehåll för att anknyta och nå dem bättre. Det kan exempelvis vara spelspecifika annonser eller branded content. För det sistnämnda är det bra att fråga målgruppen om hur du kan tillföra värde till deras spelupplevelse. Då kan du exempelvis få reda på om det är mer uppskattat att ta fram ett specialdesignat spel för ert varumärke eller om det är bättre att sponsra en esport-gamer.

  • Utvärdera och förändra

    Utvärdera dina insatser på samma sätt som du skulle göra med annan kommunikation; försäljningssiffror, ROI, kampanjanalys, köprapporter, engagemang etc. Jämför med tidigare insatser (kampanj, kanal, format, assets). Vad tyckte din målgrupp? Vad kan du förbättra till nästa gång? Om det gick bra, borde du öka investeringarna och utveckla djupare, skräddarsy spelkommunikation?

  • Ta hjälp

    IAB Sveriges Task Force Gaming finns alltid tillgänglig för att stödja annonsörer att utforska gaming och ge opartiska råd. Det finns också ett antal gaming-specialiserade kreativa byråer, mediabyråer, influencer-byråer och publicister som kan stödja er spelstrategi och aktiviteter.

Missa inte att ladda ner hela IAB Sveriges nyligen uppdaterade Best Practice Gudie där du utöver ovan tips hittar intressanta siffror, en genomgång av olika plattformar, målgrupper, framtidsspaningar och mycket mer. Ladda ner hela guiden här: 

*(statista 2022)

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved