I år når programmatisk handel 5 miljarder

Publicerat: 4 timmar sedan

På IAB Sveriges Programmatic Day, idag den 23 oktober, presenterade IRM en helt ny rapport som tagits fram på uppdrag av IAB Sverige. Rapporten visar att den programmatiska handeln fortsätter öka i stabil takt och väntas nå 5 miljarder kronor i annonsinvesteringar 2025. 

Förra året ökade den programmatiska handeln med 12 procent och uppnådde en omsättning på 4,7 miljarder kronor. I år förväntas tillväxten landa på ytterligare 5 procent för att 2026 nå en omsättning på nära 5,4 miljarder kronor.

Vi ser att 2024 var ett starkt år för den programmatiska handeln och för första gången gick online video om banners som största underkategori. De programmatiska köpen inom online video ökade med över 20 procent under 2024, säger Madeleine Thor, vd IRM.

För första gången inkluderar rapporten även nyetablerade kategorier inom programmatisk handel i form av podcast och digital out of home (DOOH).  

Det är två kategorier med fortsatt låga tal men mycket stor tillväxt. IRM bedömer att investeringarna inom DOOH och podcast har goda förutsättningar att fortsätta ta en allt större andel under kommande år. För båda kategorierna spås tillväxten ligga på över 40 procent under 2025. 

Den programmatiska handeln fortsätter att växa och fler nya kanaler bryter ny mark. Helt tydligt är nu att vi har en mogen marknad för programmatisk handel, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.

Om rapporten 

Rapporten har tagits fram av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) på uppdrag av IAB Sverige. I rapporten definieras programmatisk annonshandel som annonsintäkter där transaktionen genomförts via en infrastruktur av ad-tech-aktörer. IRM:s mätning utgår från säljsidan och exkluderar annonsomsättning hos sociala nätverk. Vilket ligger i linje med hur mediet mäts internationellt.

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved