Om oss

IAB Sverige är en oberoende och transparent medlemsorganisation som finns till för att ena, utbilda och påverka den digitala marknadsföringsbranschen. Våra medlemmar består av företrädare från både stora och mindre aktörer så som byråer, annonsörer, publicister, underleverantörer, plattformar, teknikleverantörer, teleoperatörer, research-bolag med flera. Idag har vi närmare 300 medlemsbolag.

Enar

Genom att vi, tillsammans med våra medlemmar, skapar standards och riktlinjer enar vi branschen. Vi skapar möjligheter för olika delar av det digitala ekosystemet att utbyta kunskap och knyta kontakter

Utbildar

Vi främjar utveckling och utbildar branschen genom det material som våra task forces tar fram, till exempel handböcker, guider samt rapporter, men även via våra seminarier och event. 

Påverkar

Genom att väcka opinion, driva branschfrågor och samtala med politiker påverkar vi branschens utveckling

Vad vi gör​

Genom att samla landets intressenter i hela ekosystemet för digital marknadskommunikation driver vi utveckling mot en fungerande och hållbar industri. Många av våra medlemmar sitter med i våra olika specialistgrupper, så kallade Task Forces. Dessa grupper jobbar med att definiera standarder och guidelines, arrangera seminarier och ta fram annat utbildande material som branschen behöver.

Stadgar & Årsredovisning

Vill du veta mer om vår verksamhet?

Ladda ner vår årsredovisning & stadgar här.

Nyheter

Senaste nytt

Publicerat: 2 veckor sedan

Det här med politik – några exempel på hur IAB jobbar

Politik är inte bara att skriva motioner eller att skaka hand med politiker. Ärligt…
Publicerat: 2 veckor sedan

GDPR mot yttrandefriheten – vinst för personuppgiftsskyddet

I ett nyligen publicerat remissvar har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ställt sig positivt till starkare skydd…
Publicerat: 3 veckor sedan

Här är alla nominerade i Mixx Awards 2025!

Nu är det äntligen dags att avslöja vilka bidrag som kammat hem nomineringar till…
Publicerat: 4 veckor sedan

IAB Sveriges Årsstämma 2025

Tisdagen den 15 april är det dags för IAB Sveriges årsstämma, organisationsnummer 769619-6869, för…
Publicerat: 1 månad sedan

Nyheter från CommToAct

I maj 2023 lanserades initiativet CommToAct. Namnet grundar sig i att kommunikation är en…
Publicerat: 2 månader sedan

Hur säkerställer vi att personaliserad reklam gynnar både konsumenter och företag?

Det här är en fråga som känns allt mer relevant i en värld där…
Publicerat: 2 månader sedan

AI, transparens och reklam: Nya regler ställer krav på tydlighet

Artificiell intelligens (AI) spelar en allt större roll inom marknadsföring och reklam, men med…
Publicerat: 2 månader sedan

Förlängd deadline för att tävla i Mixx Awards!

Har du ett tävlingsbidrag till MIXX Awards 2025? Ingen stress – vi ger dig…
Publicerat: 3 månader sedan

2025, vänder det nu?

Efter en skön och välbehövlig julledighet är vi nu tillbaka vid rodret igen och…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved