IAB Tech Lab har lanserat den globala tjänsten Tech Lab Transparency Center. Målet är att tillhandahålla en resurs som gör det enkelt för dig som jobbar med digital annonsering, som köpare, säljare eller på ad tech-bolag, att se vilka standarder och certifieringar som mediepartners har implementerat. Detta kommer att bidra till att säkerställa en säker, integritetscentrerad annonsupplevelse för konsumenter.

”Transparency Center har utformats och byggts för att ge en och samma källa som säkerställer en säker och pålitlig transaktion mellan köpare och säljare. Detta är den första iterationen och den kommer att fortsätta att utvecklas och växa över tiden och få fler program och resurser för att tjäna hela reklamekosystemet”, säger Anthony Katsur, VD, IAB Tech Lab. “I slutändan strävar vi efter att få köpare och säljare att utnyttja Transparency Center för att säkerställa att de arbetar med ansvariga partners som använder standarder för att bekämpa bedrägerier och möjliggör privacy-vänliga annonsinriktningar i ett cookiefritt ekosystem.”

Delar av portalen är gratis och andra delar prissatta. Läs mer här

Om IAB Tech Lab
IAB Tech Lab grundades 2014. Uppdraget är att “Verka engagerande för medlemsorganisationen globalt för att utveckla grundteknik och standarder som möjliggör tillväxt och tilltro till det digitala medieekosystemet.” IAB Tech Lab arbetar för:

  • Transparens, en säker och effektiv distributionskedja
  • Skalbar och mer konsekvent mätning
  • Högkvalitativa konsument-reklamupplevelser
    … alla med stöd av ansvarsfull användning av data

IAB Sverige är sedan 2018 medfinansiär av IAB Tech Lab.