Nu lanserar vi tillsammans med Reklamombudsmannen en helt unik utbildning för influencers/kreatörer med syftet att höja kompetensen i branschen om vilka lagar och regler som finns när det gäller marknadsföring i sociala medier. I kursen har vi bland annat samlat vilka lagar och regler som finns för hur inlägg ska märkas, vad som räknas som otillåten marknadsföring och vilka regler som gäller vid samarbete med företag. Kursen riktar sig till alla som jobbar med markandsföring i sociala kanaler.
I längden hoppas vi att denna utbildning ska leda till att fler känner sig trygga med vad som gäller och därmed tar ett större ansvar med sin marknadsföring.
Kursens innehåll:
- Principer för ansvarsfull marknadskommunikation
- Reklammärkning – hur och varför?
- Dold reklam, vilseledande reklam och aggressiv marknadsföring
- Miljöpåståenden
- Immaterialrätt och specialreglerade produkter
- Reklam till eller med barn och ungdomar