Konsumentattityder till personlig annonsering, integritet och värdet av gratis digitala tjänster

Publicerat: 20 timmar sedan

IAB Europas senaste studie ger nya insikter i hur europeiska konsumenter uppfattar digital annonsering, integritet och det värdeutbyte som stöder gratis digitala tjänster.

Viktiga resultat inkluderar:

  • Den genomsnittliga europén får gratis tillgång till reklamfinansierade tjänster motsvarande ett värde av 212 euro varje månad. 

  • 80% ser ett värde i digital reklam, och en majoritet föredrar färre, mer relevanta annonser framför generiska, massdistribuerade sådana.

  • 52% av konsumenterna är oroliga att företag inte följer dataskyddslagstiftningen.

     

Studien visar på vikten av transparens, relevans och konsumentval för att upprätthålla ett hållbart digitalt ekosystem. Den visar också att personlig integritet inte står i motsats till digital reklam – och att lagen ibland gör det svårare för konsumenterna att få tillgång till information. Dessa insikter är avgörande för beslutsfattare, branschledare och intressenter som navigerar i det föränderliga regelverket.

Om studien 

Studien, som har genomförts av Kantar, undersökte internetanvändare i åldern 16 år och äldre på 12 europeiska marknader för att säkerställa ett representativt urval av EU-konsumenter. Totalt genomfördes 10 500 intervjuer—1 000 i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen, Sverige, Nederländerna, Tjeckien och Belgien, och 500 i Danmark, Republiken Irland och Norge.

Ladda ner hela studien här
Se viktiga resultat  här
Se en översikt av insikterna i en video här

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved