I takt med att annonsmarknaden blir allt mer komplex och inflytelserik ökar behovet att också ta ett stort ansvar för hur ekosystemet agerar. Såväl för att skydda konsumenter som för att visa lagstiftare att branschen kan ta ansvar på egen hand. Den nya versionen av ICCs regler för reklam och marknadskommunikation innehåller omarbetade globala riktlinjer som sätter en hög standard för transparens, ansvar och respekt för konsumenter. ICC – International Chamber of Commers, eller Internationella Handelskammaren – är en organisation som sätter globala standarder på flera olika områden, däribland inom marknadsföring. Marknadsföringsreglerna är det dokument som Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) sedan tar sina beslut utifrån.
De nya reglerna kommer att börja implementeras av RO och RON på anmälningar som kommer in efter 1 januari 2025.
Reglerna har tagits fram av ICCs medlemmar och olika nationella kapitel. I koden finns det bland annat ett helt nytt kapitel som hanterar marknadsföring mot barn och ungdomar, regler om influencer marketing, om miljöpåståenden, nya skrivelser om AI-användning, och en ny uppdelning av begreppen digital marknadsföring, direktmarknadsföring och datadriven marknadsföring.
Här är de viktigaste nedslagen i nya koden:
- Ärlighet och transparens
Digital marknadsföring ska vara sann och lätt att förstå. Konsumenter måste kunna skilja mellan kommersiellt och icke-kommersiellt innehåll. Vilseledande annonser undergräver förtroendet och skadar varumärket på sikt.
- Särskilt skydd för barn och unga
Marknadsföring riktad till barn och unga kräver extra ansvarstagande. Detta inkluderar att skapa åldersanpassat innehåll som undviker exploatering av minderårigas godtrogenhet och brist på erfarenhet.
- Tydligare krav på influencer marketing
Användningen av influencer marketing ökar kraftigt och därmed måste reglerna förtydligas. Reklam i influencerkommunikation måste omedelbart kunna identifieras som just reklam, även för egna produkter.
- Ärliga miljöanspråk
I takt med att hållbarhet blir allt viktigare för konsumenter ställer koden krav på sanningsenliga miljöpåståenden. Det är viktigt att gröna budskap är korrekt underbyggda och tydligt kommunicerade.
- Ansvar i AI och algoritmer
Koden inför specifika riktlinjer för användning av AI och algoritmer i marknadsföring. Det är upp till marknadsförare att säkerställa att automatiserade kampanjer inte manipulerar, utan istället respekterar konsumentens självbestämmande.
- Skydd av konsumentdata
Integritet är centralt, och koden betonar vikten av tydlig information kring datainsamling och respekt för konsumentens val. Att erbjuda möjlighet att tacka nej till datadriven marknadsföring är avgörande för att bygga långsiktigt förtroende.
En ansvarsfull och hållbar framtid
Genom att följa ICC-koden skyddar vi våra varumärken och stärker konsumentförtroendet. Denna självreglering är mer än en regelbok – det är en möjlighet att skapa en hållbar och trovärdig reklambransch där innovation och etik går hand i hand. Koden hjälper hela branschen, och alla IAB Sveriges medlemmar, att ta steg framåt som hjälper oss att bygga en ansvarsfull framtid för digital marknadsföring.