IAB Sverige, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
I sin rekommendation är IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna tydliga med att content advertising ska annonsmärkas så att det är tydligt för konsumenten vad som är marknadsföring samt vem avsändaren för den är.
“Att branschen nu arbetar med gemensamma rekommendationer är bra för alla inblandade parter” säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
”Vi är glada att vi kunnat ta fram denna rekommendation och visa att vi – och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar” säger Johan Taubert, vd TU.
“Branschgemensamma riktlinjer är en viktig tradition i mediebranschen och minskar behovet av lagstiftning. Det är därför mycket positivt att vi gemensamt kan presentera dessa nya riktlinjer med tre starka organisationer och våra medlemmar representerade” säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Gemensamt för alla produkter inom content advertising är att de rör annonsmärkt, innehållsdriven kommunikation, som efterliknar ett redaktionellt inslag. Rekommendationen delar upp content advertising inom native och content display som i sin tur kan förekomma i format. Native är beteckningen för kommersiellt innehåll som utvecklas i samråd med annonsörer. Det kan skapas antingen av publicisternas interna content studio eller av en pålitlig, extern innehållsleverantör. Detta innehåll integreras i den redaktionella strömmen på den plattform där det publiceras. Content display är annonser som efter klick omdirigerar läsaren till en extern landningssida som exempelvis annonsörens webbplats eller en särskild kampanjsida – alltså en landningssida som inte är en del av den publicistiska plattformen.
