IABs Certifiering fastställer och sätter grundkraven för den kunskap inom digitalbranschen som krävs för digitala proffs inom digital reklam.

Startdatum 2017: 30 augusti Onlinesäljare (bokningsbar) 20 september AdOps (bokningsbar) 11 oktober Onlinesäljare (bokningsbar)
Startdatum 2018: 6 februari AdOps (bokningsbar)

certifierad-logo_RGB
IAB Sverige Certifiering

Vi skapade den här certifiering för att hjälpa digitala köpare och säljare att skapa en förståelse för varandra. Certifieringen har varit mycket framgångsrik på den amerikanska marknaden och även i flera andra länder i världen via IAB.
”IABs certifiering gav mig en bra förståelse för alla digitala kanaler och jag började praktisera kunskaperna redan under de veckor självstudierna pågick”
Pernilla Götrich, Aller Media
”Under hösten 2015 har fem personer från Promedia, både säljare och från staben för affärsmarknad gått kursen. Under 2016 kommer vi låta fler personer utbilda sig för att öka
våra kunskapsnivåer, vässa våra argument och hjälpa våra kunder till bättre affärer”
Pelle Bungerfeldt, Försäljningschef digitala medier Promedia

Den digitala marknadsplatsen för annonsering och marknadsföring växer och blir mer komplex varje dag, vilket gör det viktigare än någonsin att behärska de senaste trenderna och förändringarna.

Efter önskemål från flera av våra medlemmar, har IAB Sverige valt att sätta upp och erbjuda standardiserade riktmärken för att säkerställa att medarbetare har grundläggande kunskaper för att utföra sina respektive arbetsuppgifter inom det digitala säljyrket i mediebranschen.

IABs Certifiering fastställer och sätter grundkraven för den kunskap inom digitalbranschen som krävs för digitala proffs inom digital reklam. Certifieringen är skapad av ledande branschexperter både i Sverige och USA tillsammans med den globala standard som är framtagen av IAB.

Certifieringen har vi utvecklat för företag i branschen och förvaltas av IAB Sverige i ett samarbete med utbildningsföretaget Smart Company.

Har du frågor om IABs Certifiering kontakta: certifiering@iabsverige.se

IAB Sweden Certification is not part of the IAB (US) Certification program this a separate program only for the Swedish market.

KLICKA HÄR FÖR ATT ANSÖKA!

IAB Sverige Certifiering

Digitala medier förändras snabbt. Kunderna förväntar sig att du förstår deras behov, att jobba i annonseringsbranschen kräver att du ligger i framkant för att lyckas. Du bygger upp kundernas trovärdighet, ökar din lönepotential och förbättrar dina karriärmöjligheter med IABs Säljcertifiering.

Detta är den enda Certifieringen som har skapats speciellt för medieförsäljning av digitala kanaler. Certifieringen ger dig ett kvitto som visar att du har den kunskap om marknaden som behövs för att skapa effektiva onlinekampanjer. IAB USA har erbjudit ”IAB Digital Media Sales Certification” i ett par år och har certifierat över 6 000 personer under tiden. Certifieringen har varit mycket uppskattad, här kan du läsa mer om IAB USAs certifiering.

Skapa ökat förtroende hos kunderna

IAB i Sverige och andra länder har hört från köpare och säljbolag att de vill ha en branschstandard som enkelt talar om vilka som är proffs på att sälja digitala medier. Vi har tagit till oss det och erbjuder nu en anpassad Certifiering översatt till svenska som håller IABs globala standard. IAB Sverige har samlat information från ledande bolag på marknaden inom digital reklam för att skapa den bästa branschstandarden för digital annonsförsäljning, IABs Säljcertifiering.

  • Ger fördjupade kunskaper inom digitala säljyrket
  • Ökar din professionalism
  • Skapar förtroende mellan säljare och köpare
  • Framtaget av ledande branschexperter i USA och Sverige

Så funkar det

Hur fungerar Certifieringen?

PeopleIAB Sveriges Certifiering ökar din professionalism genom att du har bevisat dina kunskaper inom de viktigaste begreppen, riktlinjerna och bästa praxis inom digital reklam.

Certifieringen kräver att du uppfyller vissa grundkrav som fastställts av ledande bolag i branschen, IABs Task Forces, Smart Company och IAB Sverige och dess styrelse.
Certifieringen bygger huvudsakligen på självstudier utifrån en StudieGuide. Inledningsvis kommer det vara en lärarledd halvdag hos Smart Company som introduktion till studiematerialet. Efter en period på ca sex veckor erbjuds du en examen och blir då Certifierad om du klarar examen. Du underhåller dina kunskaper genom en omcertifiering efter två år.

Komma igång

  1. Se till att du går igenom Studiehandboken, FAQexamensdatum, kostnad och behörighetskrav.
  2. Det går fort att anmäla sig. Ansökningsprocessen tar ca 10 minuter.
  3. Om du uppfyller grundkraven, och vi godkänner din ansökan skickar vi inloggning till allt studiematerial som ingår i Certifieringen till dig inom en vecka tillsammans med fakturan. Vi återkommer med datumet när din examen är planerad, minst 6 veckor framåt i tiden. Examen går att genomföra vid för tillfället fyra tillfällen per år.
  4. All information om din schemalagda examen får du när din ansökan är godkänd.

Börja gärna med att gå igenom ett kort förtest med 15 frågor som finns i StudieGuiden. Förtestet är endast tillgängliga för godkända sökande.
Vill du och ditt företag ha lärarledd utbildning kopplat till Certifieringen. Då kan vi erbjuda det tillsammans med vår samarbetspartner Smart Company.

Din Examen och Certifiering

  1. Du legitimerar dig vi examenstillfället genom att visa upp ID, körkort eller pass som kan matchas med anmälningsnamnet.
  2. Examensresultaten ges på plats efter din examen, du får då besked om du klarat certifieringen.
  3. Om du blir godkänd, får du ett diplom tillsammans med annan information kring din Certifiering.
    Sökande som inte blivit godkänd kontaktas av certifieringsansvarig med information om möjlighet till ett nytt examenstillfälle vid ett senare datum.
  4. För att upprätthålla din Certifiering finns ett krav om att Omcertifiering ska ske inom 24 månader efter ditt examensdatum. Du lämnar in underlag för att upprätthålla certifieringen till certiferingsansvarig inom 24 månader.
  5. Pris och examensdatum hittar du här.

Frågor?

certifiering@iabsverige.se

Behörighet

Vi ser att följande erfarenhet är lämplig för att genomgå IAB Sveriges Certifiering.

Alternativ 1

Minst ett års arbetslivserfarenhet inom digital medieförsäljning / adops.

Alternativ 2

Två års arbetslivserfarenhet inom digitala medier, icke-försäljning / adops

Alternativ 3

Längre arbetslivserfarenhet inom traditionell medieförsäljning / adops

Och
Grundläggande kunskaper om digitala medier
Eller
Minst 30 timmars fortbildning inom digital media från ett institut för högre utbildning eller yrkesutbildning

Alternativ 4

Två års utbildning inom digital reklam / adops (nyligen avslutad utbildning)
Och
Minst två års tidigare yrkeserfarenhet

FAQ

1. Varför behöver jag certifiering?

Varför behöver jag certifiering?
Reklamköpare och byråer har haft önskemål om att de vill ha en branschstandard för digitala säljare för att säkerställa ett större förtroende i processen att skapa digitala medielösningar. Även publicister och säljbolag har haft samma önskemål för att visa på sin professionalism. Efter ett år har även önskemålet om Certifiering av AdOps/Campaign Manager kunnat hörsammas och den Certifieringen startas oktober 2016.

IAB Sveriges Certifiering skapades för att uppfylla detta önskemål. Certifieringen erbjuder säljare och AdOps en kunskapsstandard i form av allmänbildning inom digital reklam men visar även på ett engagemang för sitt arbete vilket ger en högre trovärdighet hos köparen. Certifierade uppnår bevisad kunskap och självförtroende i hur de utför sitt jobb. Certifiering ökar försäljningen i branschen.

2. Vem kan bli Certifierad?

Certifieringen är avsedd för mediesäljare/adops med erfarenhet enligt föreslagna behörighetskrav. Se behörighetskrav här.

  • Digital Mediesäljare
  • Traditionella Mediesäljare
  • AdOps, campaign manager, traffic (separat certifiering)
  • Annat område inom digital annonsering

3. Certifiering vs certifikat

Detta är den första branschledda, professionella certifieringen för den digitala mediebranschen. Utbildningsföretag säger ibland att de erbjuder ”certifiering”, men menar ofta egentligen ett ”Certifikat”.
Certifiering är annorlunda än ”Certifikat” på följande sätt:

Certifiering Certifikat
Resultat från en bedömningsprocess Resultat från en pedagogisk process
Utfärdas av en standardiserings-organisation Beviljats av institutioner eller företag
Anger kompetens mätt mot en uppsättning standarder i form av en examen Anger genomgången kurs eller serie kurser, ej examen
Standarder via branschgemensam process (jobb-/uppgifts-analys) som resulterar i en sammanställning av erforderlig kunskap och kompetens Kursens innehåll bestäms av utbildare
Har fortlöpande krav för att bibehållas; Innehavaren måste visa att hen fortsätter att uppfylla kraven Är slutresultatet; visar kunskap om kursinnehållet i slutet av en viss period vid ett visst tillfälle

4. Hur ansöker jag om Certifiering?

Börja din ansökan här. Om du uppfyller våra behörighetskrav, kommer din ansökan att godkännas inom en vecka och du får ett meddelande från certifiering@iabsverige.se som bekräftar ditt examensdatum.

5. Hur mycket kostar det?

 

IAB Sverige medlem Icke medlem
Certifieringsavgift 5900 kr  7000 kr
Omexamineringsavgift (om kandidaten inte klarar den första gången)  950 kr  1200 kr
Avbokningsavgift mindre än 30 dagar innan examenstest. 2000 kr 2750 kr
Omcertifiering efter 24 mån (inkl anmälningsavgift 1400 kr) 1900 kr 2300 kr

6. Vad kommer på examen?

Den två timmar långa examen innehåller 90 flervalsfrågor som täcker fyra grundläggande områden:

  1. Förstå Eko-systemet för digital annonsering
  2. Sälja digitala medier (onlinesäljare)
  3. Hantera digitala annonskampanjer (AdOps)
  4. Analysera kampanjers utfall

Vi rekommenderar att du laddar ner vår Studiehandbok och Studieguiden för mer information. När din ansökan är godkänd kan du ladda ner en hela Studieguiden och Studiehandboken. I Studiehandboken hittar du länkar till material som innefattar svar på de kommande examensfrågorna.

7. Studiestarter & examen

Examen erbjuds i ett testcenter i Stockholm.
Testet planeras erbjudas varje kvartal; men registreringen är öppen året runt. När din ansökan har godkänts, har du minst sex veckor kvar till examensdatumet. Alla förändringar eller avbokning, meddelas IAB Sverige via mail certifiering@iabsverige.se. Vi rekommenderar att du schemalägger din Certifieringsperiod så snart som möjligt för att säkerställa den bästa perioden för din del. Ansökan

 

Examensperioder:  Examensdatum
30 augusti Onlinesäljare (bokningsbar) 04-okt
30 augusti Onlinesäljare (bokningsbar) 04-okt
20 september AdOps / Digital Campaign Manager (bokningsbar) 1-nov
11 oktober Onlinesäljare (bokningsbar) 22-nov
7 februari  AdOps / Digital Campaign Manager (bokningsbar)

8. Hur kan jag förbereda mig för examen?

  • Förberedande material: Vi rekommenderar att du laddar ner Studieguiden och Studiehandboken. I studiehandboken hittar du ett Förtest med 15 frågor som är tillgängliga. I det mail som går ut när din ansökan är godkänd får du samtliga länkar, vilket är oftast i samband med uppstartsdagen.
  • Studier: Med tanke på att Certifieringen kräver tidigare erfarenhet från branschen ser vi inte att det är nödvändigt med lärarledd utbildning utan att i de flesta fall ska det räcka med självstudier inför examen. IAB uppskattar självstudierna till mellan 20-40 timmar fördelat på en 6 veckorsperiod.
    IAB Sverige samarbetar med SmartCompany som erbjuda lärarledda utbildningstillfällen som förberedelse inför Certifieringen. Pris enligt offert. Maila certifering@iabsverige.se i så fall.
  • Appen: Vi rekommenderar att du använder vår Certifierings app för att testa dina kunskaper under instuderingstiden. Inloggningsuppgifter till appen skickas ut en vecka efter intro-dagen.

9. När får jag mitt examensresultat?

Examensresultatet ges på plats i anslutning till skrivningen. Vid icke godkänd skrivning återkopplar IAB inom en vecka efter examen tillsammans med en kort redogörelse som speglar de fyra examenskategorierna.

10. Hur länge är min certifiering giltigt?

När du har klarat examen, är din certifiering giltig i två år.
Efter 24 månader kommer en viss mängd fortbildning genom självstudier krävas för att Omcertifieras. Läs mer under riktlinjer för Omcertifiering.

11. Hur har Certifieringen arbetats fram?

IAB Sverige har utvecklat programmet tillsammans med IAB USA och större tongivande onlinebolag ibland IAB Sveriges medlemsföretag på den svenska marknaden. Även med hjälp från specialister i IAB Sveriges Task Forces och vår samarbetspartner Smart Company. Tack till alla er som har varit med och bidragit!

12. Hur administreras Certifieringen ?

  • IAB Sveriges Säljcertifiering styrs och kvalitetssäkras av IAB Sverige. IAB har en styrgrupp som är med och vidareutvecklar Certifieringen framöver. IAB breddar certifieringsutbudet till nya yrkesroller inom digitala industrin som AdOps 2016. Certifieringen fungerar separat från andra IAB-projekt, -produkter och -tjänster.

13. Hur kontaktar jag ansvarig för IABs Certifiering?

14. Hur medlemmar av Internationella IABs deltar?

  • IAB USA arbetar tillsammans med internationella IABs och erbjuder certifieringen till medlemmar i flera länder. Här hittar du mer info Digital Media Sales Certification intl.
  • IAB Sverige tycker det är viktigt att Certifieringens innehåll är anpassad till den svenska marknaden där det skiljer. Därför har vi valt att erbjuda Certifieringen på svenska (90 % av studiematerialet är på svenska) med svensk utbildningspart och i eget certifieringssystem.
  • Vi är mycket måna om att vår Certifiering ska hålla samma globala nivå. Därför gör vi det i samarbete med IAB USA. Där vi använder det material som är tillgängligt och relevant.

15. Hur kontrollerar jag att en person har en giltig Certifiering?

  • IAB Sverige kan på begäran presentera namn och certifieringsstatus på de certifierade som har fullföljt den digitala certifieringens examen och som har uppfyllt alla krav för certifieringen.
    Vänligen maila kandidatens/ernas fullständiga namn och företag så återkommer vi med info. certifiering@iabsverige.se

16. Hur begär jag ett nytt exemplar av mitt Diplom?

  • Certifierade kan begära en dubblett eller begära ett nytt diplom på grund av till exempel namnbyte genom att maila certifiering@iabsverige.se.

17. Hur går beslut kopplat till Certifieringen till?

  • IAB Sverige följer IABs Certifieringsregler. Certifieringspersonalen är skyldig att följa de administrativa instruktionerna gällande driften av certifieringsprogrammet.
    Se IAB Sveriges Certifieringspolicies.

18. Vilka företag har deltagit i Certifieringen?

  • Bauer Media, Bonnier Business Media Sales, Bonnier Tidskrifter, Criteo, Dagens Industri, Eskilstuna-Kuriren, Expressen, IDG, Kvällsposten, Matchads, Mediekompaniet, Metro, MTG, Nerikes Allehanda, NTM-koncernen, Nyheter24Gruppen, Promedia, Schibsted, Sportsverige ,Stampen Local Media, Thomas Cook, TS, TV 4, VK-Media, Aller Media m fl.

Policy

Omfattning av Certifieringsprogram

Opartiskhet

IAB Sverige har åtagit sig att agera opartiskt i förhållande till sina sökande, kandidater och certifierade personer. Företrädare för IAB förstår vikten av att fatta beslut som rör certifiering i enlighet med sina riktlinjer och rutiner, och med vederbörlig noggrannhet i att göra så. IAB kommer att offentliggöra de riktlinjer och rutiner som påverkar de sökande, och kommer rättvist och korrekt förmedla information om certifieringsprogram för alla intressenter. IAB kommer bortse från alla hot mot opartiskhet, som inkluderar, eller är begränsade till egenintresse, aktiviteter från närstående organ, relationer till personal, ekonomiska intressen, favorisering, intressekonflikt, förtrogenhet och hotelser.

Etiska regler - Klagomål

IAB Sverige kommer att inrätta och upprätthålla etiska regler som gäller för alla certifierade individer. Alla sökande, kandidater och certifierade måste samtycka till att upprätthålla och följa de etiska reglerna som ett villkor för att upprätthålla IAB-certifieringen. Alla har möjlighet att lämna in klagomål genom att maila certifiering@iabsverige.se.

Klagomål som rör examens innehåll, examinationens administration, oegentligheter och påstådda brott mot den etiska koden hanteras genom separata klagomålsprocesser.

Ersättning kan aldrig utgå i ett belopp som överstiger certifieringsavgiften.

Examenstest

IAB Sverige ska ge kandidaterna en möjlighet att ge feedback på examens innehåll och rutiner för:

  • Teknisk korrekthet
  • Rättvisa inför examen

En kandidaten som har en fråga eller ett problem gällande tillförlitligheten, giltigheten och/eller rättvisa av examen kan lämna in klagomål till IAB Sverige via certifiering@iabsverige.se senast fem kalenderdagar efter det att examen har ägt rum.

IAB Sverige kommer inte att behandla eventuella klagomål om felaktigt förfaranden vid examen om det överskrider tidsfristen på 5 dagars, eller om det inte lämnats skriftligen. Kandidaten kommer inte att tillåtas att göra anteckningar vid examenstillfället. Skicka dina frågor eller klagomål till IAB Sverige efter examenstestet. Endast klagomål enligt vår policy kommer tas i beaktning.

Examensresultat

Kandidater som inte klarar testet kan överklaga sitt resultat skriftligen inom 30 dagar efter mottagandet av resultatet genom att skicka ett mail med överklagande till certifiering@iabsverige.se. Överklagandet kommer att ses över och beslut och svar meddelas den sökande inom 60 dagar. Beslutet om överklagandet är slutgiltigt.

Studiematerial

Följande studiematerial ingår i certifieringen (inloggning krävs, endast tillgängligt för godkända sökande)

  • Studieguide för IABs Certifiering länk
  • Studiehandbok för IABs Certifiering länk

Digital Medieträning

För de som önskar en mer strukturerad ”klassrums”- utbildning kan vi erbjuda det genom vår samarbetspartner för Certifieringen Smart Company.

Smart Company erbjuder en utbildning som är avsedd för säljare som ska kunna erbjuda effektiva webbkampanjer och bygga digitala säljstrategier. Vi rekommenderar en utbildning som baseras på 4 utbildningstillfällen om en halvdag per tillfälle. Under utbildningen ges du möjlighet att testa och förbättra dina kunskaper inom digital reklam. Du kommer förbättra din förståelse för nyckelord och akronymer inom respektive kanal. Utbildningen är anpassad till Certifieringen.

Det finns flera utbildningsföretag inom digital marknadsföring som säkert kan erbjuda motsvarande utbildning men vi har ingen mer just nu som erbjuder anpassade utbildningar till IAB Sverige Certifiering. Kostnaden för klassrumsutbildningen är enligt offert.

För mer information kontakta oss via certifiering@iabsverige.se

kugghjul&fjärillar

Studiematerial

  • Godkända sökande som ska delta i Certifieringsprogrammet får via sitt antagningmail inloggningsuppgifter som ger tillgång till allt studiematerial. 

TILL STUDIEMATERIALET (Onlinesäljare)
TILL STUDIEMATERIALET (AdOps)
TILL STUDIEMATERIALET (Omcertifiering) (Berör dig vars certifieringsperiod snart går ut)
(OBS! Studiematerialet kräver lösenord – skriv in lösenordet kopiera ej)

Studiehandbok – Onlinesäljare
Studiehandbok  Adops / DCM

Innehåll i instuderingsmaterialet - Onlinesäljare

BASKUNSKAPER OM DIGITALA MEDIER

  • Beräkningar, Terminologi, Akronymer

FÖRSTÅ EKOSYSTEMET FÖR DIGITAL REKLAM

  • Förklara traditionella marknadsföringsmodeller
  • Differentiera fördelarna med digitala medier jämfört med traditionella
  • Beskriv värdekedjan för medier
  • Beskriv digitala reklamformat
  • Differentiera digitala reklamplattformar
  • Definiera centrala digitala reklamverktyg och teknologier
  • Göra medieberäkningar
  • Följa standarder/policyer
  • Förstå ekosystemet för digital reklam: Sammanfattning
  • Exempelfrågor: Förstå ekosystemet för digital reklam

SÄLJA DIGITALA MEDIER

  • Identifiera vanliga reklamtyper för digitala mediekanaler
  • Prospektera för nya kunder
  • Genomföra behovsbedömning
  • Anpassa digital reklamprodukt efter kundmålen (era variabler)
  • Förstå interna analyser och analyser från tredje part
  • Förhandla införandeorder (IO) för digitala medier

 HANTERA KAMPANJER I DIGITALA MEDIER

  • Lansera digitala reklamkampanjer
  • Övervaka digitala reklamkampanjer
  • Hantera kampanjer i digitala medier
  • Exempelfrågor: Hantera kampanjer i digitala medier

ANALYSERA KAMPANJRESULTAT

  • Analysera data från digitala reklamkampanjer
  • Se över möjligheten att förnya eller merförsälja en digital reklamkampanj
  • Presentera resultat för digital reklamkampanj samt nya möjligheter
  • Analysera kampanjresultat: Sammanfattning
  • Exempelfrågor: Analysera kampanjresultat
  • Förstå ekosystemet för digital reklam
  • Sälja digitala medier
  • Hantera kampanjer i digitala medier
  • Analysera kampanjresultat

Innehåll i instuderingsmaterialet - Adops / DCM

EKOSYSTEMET FÖR DIGITALANNONSERING

  • Förklara olika marknadsföringsmodeller
  • Traditionell annonsering vs digital
  • Värdekedjan för media
  •  Annonsformat
  • Digitala medieplattformar
  • Digitala annonsverktyg och tekniker
  • Mediematematik
  • Digitala standards

DIGITALA KANALER

  • Sökmarknadsföring
  • Displayannonsering. Beskriv värdekedjan för medier
  • Native Advertising
  • Mobilannonsering
  • Digital Video annonsering
  • Sociala medier
  • Audio
  • DOOH

 HANTERA ANNONSKAMPANJER

  • Kreativt material
  • Lansera annonskampanjer
  • Övervaka kampanjer
  • Analysera kampanjdata
  • Se över möjligheterna att förnya eller merförsäljning av  kampanjer

Omcertifiering

Riktlinjer för Omexaminering  för IAB Säljcertifiering.

running commercialNu erbjuder vi datum för Omcertifiering!
Från och med 2017 kommer vi att erbjuda de första
Certifierade en Omcertifiering. Då har det gått 24 månaders sedan första examen gjordes.
Certifieringsdiplomet är giltigt under en period av två år och en ny omexamineringsansökan måste lämnas in före utgångsdatumet. För att diplomet skall förlängas ytterligare två år utan avbrott behövs en godkänd omexaminering inom sex månader.

Kravet på omexaminering bygger på filosofin om att fortsätta bygga kompetens.
Alla kandidater som ansöker om omexaminering måste visa att de arbetar inom digital medieförsäljning.

Dessutom skall kvalificerade kandidater för omexaminering:

  • Göra en uppdaterad del av examen

Priset är detsamma för båda alternativen.

Anmäl dig genom att fyll i formuläret här nedan.

Illustrationer: James Yang

Ansökan

1och0orcloudHär nedan finner du ett formulär att fylla i för din ansökan. För att vi ska kunna bedöma om du har rätt och tillräcklig erfarenhet/utbildning inom digital reklam, ber vi dig förutom de rent administrativa uppgifterna även fylla i några erfarenhetsuppgifter gällande dina nuvarande och tidigare erfarenheter.

Efter du har fyllt i samtliga uppgifter kommer IAB Sverige gå igenom din ansökan och meddela om du är godkänd för att genomgå en Certifiering. Det kan ta upp till en vecka innan vi återkommer med svar.

Pris och datum för Certifieringen hittar du här!

VÄLJ TYP OCH PERIOD:

Jag anmäler mig till följande Certifiering:

 Onlinesäljare AdOps Omcertifiering (förnyelse efter 2 år)

Jag anmäler mig till följande Certifierings-period: (avser ej omcertifiering)

 Onlinesäljare 30 augusti 2017 AdOps/DCM 20 september 2017 Onlinesäljare 11 oktober 2017 AdOps/DCM 6 februari 2018

Datum för Omcertifieringsprov: (vi rekommenderar ca 4 veckors studier innan provdatum)
 Provdatum 18 oktober Provdatum 9 november

PERSONUPPGIFTER:

Jag är: Kvinna Man

För- och efternamn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Mobilnummer (obligatorisk)

Företaget du arbetar för(obligatorisk):

Företagets hemsida

Fakturaadress, Box/adress

Postnr

Ort

PO nummer eller annan info som måste framgå på fakturan (obligatorisk)

Befattning/roll/titel (obligatorisk)

Ålder (obligatorisk)

YRKE OCH ERFARENHET M.M:

Ange startdatum för din nuvarande roll (obligatorisk)

Ange tidigare relevant erfarenheter från branschen med antal år efter varje tjänst (obligatorisk)

Hur lång är din totala erfarenhet från arbeten/utbildningar inom den digitala mediebranschen/AdOps, ange antal år (obligatorisk):

Vilka digitala kanaler har du arbetat med inom branschen, kryssa för samtliga:

 Online Video/Webb-TV Display Mobil SÖK/SEM Sociala medier Spel online SMS E-post Onlinekataloger/eftertext

Varför vill jag genomgå IAB Sveriges Certifiering för Onlinesäljare/AdOps? (fritext, obligatorisk)

Var det du eller bolaget som du arbetar för som tog initiativet till att ansöka om Certifieringen?

 Bolaget Jag själv

Var skulle du sätta för nivå på dina kunskaper/kompetens inom digital marknadsföring/AdOps på 10-gradig skala ? (1 liten kunskap - 10 gedigen kunskap)

 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Vad tycker du är viktigt att kunna för en digital mediesäljare/AdOps idag? Nämn något/några områden eller inriktning som du ser som viktigt för att vara en bra säljare/AdOps idag? (fritext, obligatorisk)

Ev meddelande

Certifierade i Sverige

online-certifierad-logo_RGB_mindre
online-certifierad-ad-operations-logo_rgb

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-25807045-33’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>