IAB Europe & nationella IAB är i dialog med Google efter förra veckans tillkännagivande från Google
Bryssel den 8 mars 2021
Google godkände nyligen IAB Europes begäran om att få delta i en dialog om tillkännagivandet från Google Ads förra onsdagen (”Charting a course towards a more privacy-first web”) och dess potentiella konsekvenser för annonsörer, byråer, ad tech-bolag och publicister. Dialogen ska förhoppningsvis skapa möjlighet att belysa frågor som framkommit i samma anda som samarbete har präglats av med Googles och IAB Europe i många år. Avgörande för Europas aktörer som IAB Europe och dess nätverk av nationella IAB’s representerar är integritet. Nätverket har investerat i betydande insatser för definiera hur ett sekretess-kompatibelt ekosystem kan se ut.
I Google Ads-tillkännagivande klargjordes att när tredjeparts-cookies fasats ut, kommer Google inte att bygga något nytt sätt att identifiera, spåra individer eller använda motsvarande identifierare i sina produkter. Något de hävdar är nödvändigt för att säkerställa konsumenternas integritet och anpassa sig till konsumenternas förväntningar.
EU:s mycket normativa lagar om integritet och dataskydd förbjuder inte behandling av identifierare för leverans och mätning av digital reklam. Istället kräver de att konsumenterna erbjuds transparens och val när det gäller deras användning, samt en det grundläggande avseende integritet. Det görs genom design, standards och att de som är data controllers hålls ansvariga för att respektera de val som konsumenter gör.
IAB Europe och dess medlemmar, som inkluderar Google, vill se en innovativ och dynamisk framtid för digital reklam. En framtid där annonsörer, publicister och konsumenter har ett brett utbud av tillvägagångssätt och leverantörer att välja mellan.
IAB Europe anser att framtiden bör inkludera innovativa lösningar i samband med att utfasningen av cookies från tredje part sker – där samtliga kan implementeras på ett sätt som är lika rättsenligt ur integritets- och konsument-skyddssynpunkt och förhoppningsvis kommer att ta itu med de användningsområden som intressenterna i ekosystemet bryr sig mest om.
Initiativet till dialog startar med ett möte nästa vecka där även nationella IAB’s, deras företagsmedlemmar och alla direkta företagsmedlemmar till IAB Europe är inbjudna (mer detaljer kommer inom kort).
Läs originalartikeln på här på engelska från IAB Europe.