2025, vänder det nu?

Publicerat: 2 veckor sedan

Efter en skön och välbehövlig julledighet är vi nu tillbaka vid rodret igen och planerar för fullt för framtiden. 

2024 var ett innehållsrikt år med fortsatt tillväxt av medlemmar (stort tack för ert förtroende!) och ett fortsatt ansvarstagande från oss och branschen. Man kan lugnt säga att det finns att göra och frågorna för framtidens ansvarstagande är många. Det var fortsatt oroligt i världen men vi såg glimten av en återväxt i form av att medieinvesteringarna hämtat sig något. Räntorna sjunker och kan det vara så att vi ser ljuset i tunneln?

Vad tror vi kommer att vara viktiga frågor 2025?

Jag tror att regleringarna kommer att få fortsatt stor betydelse för vår gemensamma framtid. Vi ser redan utmaningar givet Trumps seger i valet med till exempel Metas utspel om minskade faktagranskningar och en förhoppning om att den europeiska framfarten för en tryggare och bättre digital värld ska minska. Klart oroväckande signaler. 

Vi ser också ett minskat intresse för att konsumera journalistiska medier vilket inte heller är bra för vår demokrati. Vi följer dessa frågor nogsamt själva, men även tillsammans med våra branschkollegor. Här behöver vi ta gemensamt ansvar för att hitta en trygg framtid för den digitala annonseringen och den så viktiga frågan om fri journalistik som ligger till grund för vår demokrati!

Hållbarhetsfrågorna kommer ifrån mycket snack till mer handling, och även här arbetar vi tillsammans genom CommToAct för att hjälpa oss själva att göra rätt och att förenkla för företagen och dess marknadsföring att göra skillnad. 

Nya digitala kanaler fortsätter att växa och skapa nya förutsättningar för marknadsföring. Vi ser t.ex. podcast, retail media, digital utomhus och ctv som växande kategorier. Nya möjligheter men även nya utmaningar i form av valutor och branschstandarder. Vi arbetar kontinuerligt med våra task force-grupper och våra branschkollegor för att hitta trygga och hållbara vägar framåt för att marknadsföring ska fortsätta vara en motor för en hållbar tillväxt för våra medlemmar. 

IAB Sverige kommer under 2025 fortsätta arbeta för ett fungerande ekosystem för digital marknadsföring med ett ansvarstagande för att utbilda och säkerställa vår gemensamma framtid. Vi kommer fortsätta vårt arbete med att certifiera bolag genom Gold Standard. En certifiering som tryggar leveranskedjan för annonsörer kring viktiga frågor som brand safety,  ad fraud och användarupplevelser. Vi kommer även att lansera flera utbildningar inom bland annat retail media och influencer marketing för att skapa bättre kunskap och en gemensam grund kring dessa växande kategorier. 

Det kommer vara ett extra stort fokus på influencer marketing där vi redan nu har nylanserat Gold Standard Influencer Marketing Agencies där vi certifierar byråer, agenturer och nätverk som specialiserat sig på att skapa kampanjer genom kreatörer och deras egna kanaler. Ett första steg att göra annonsaffären transparent, smidig och effektiv för alla inblandade. Inom kort lanserar vi även en utbildning för kreatörer så att innehållsskapare på ett bättre och rätt sätt kan ta ansvar för sina egna kanaler och dess innehåll. Detta tillsammans med att också utbilda köpare av influencer marketing gör att vi tar ett ansvar för hela ekosystemet inom kategorin. 

Vi ser självklart fram emot vår egna tävling och gala – MIXX Awards – som går av stapeln den 7 maj på Nalen i Stockholm. Glöm inte bort att tävla och visa vilket fantastiskt arbete som görs i branschen!

Självklart kommer mycket mer att hända under 2025 och även saker vi inte kan sia om än. Men jag tror på en positiv tillväxt på marknaden och att vi tillsammans fortsätter att ta ansvar för ett fungerande ekosystem för digital annonsering.

Jag ser fram emot att träffa er alla under året!

 

Kenneth Danielsson

VD IAB Sverige

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved