IAB Europe i samarbete med IAB Tech Lab – lanserar IAB Privacy Lab

IAB Privacy Lab är en ny tjänst som stödjer nationella IAB:er (bl.a. IAB Sverige) i utvecklingen av integritets-, dataskydd, lagstadgad efterlevnad och självreglerings-standarder, med tillhörande teknik.

IAB Privacy Lab ger nationella IAB:er/IAB Sverige möjlighet att identifiera konsumenters rättigheter och företags skyldigheter utifrån vad våra lokala lagar kräver. Så att vi kan införliva nya lagar och ramverk in i våra lokala standarder och tekniska ramar.
Med andra ord kommer de erbjuda stöd och vägledning till IAB Sverige, ge konsultationer till våra företagsmedlemmar men även till lokala tillsynsmyndigheter, och öppna upp för dialogen mellan juridiska- och policy-experter.

Dennis Buchheim President, IAB Tech Lab gällande lanseringen av den nya IAB Privacy Lab: ”Genom vårt samarbete i Transparency & Consent Framework (TCF) för GDPR (European General Data Protection Regulation), har det utvecklats ett bra samarbetspartnerskap med IAB Europe som skapat ett tekniskt och politiskt ramverk som stöder den digitala reklamindustrin med standarder för sekretess och dataskydd. Den nya IAB Privacy Lab kommer att dra nytta av respektive styrka hos Tech Lab och IAB Europe, där Tech Lab utnyttjar sitt breda nätverk av produktledare och ingenjörer och dess kunskaper när det gäller att skapa globala tekniska standarder för digital reklam. IAB Europe bidrar med sitt djupa expertis inom sekretesspolicy och laglig efterlevnad. Det är en naturlig utveckling av det arbete som redan görs och vi är glada att höja globala standarder i integritet med nationella IABs.

Med anledning av sekretesslagar liknar GDPR kommer det krävas nya tekniska lösningar och efterlevnads-funtioner som TCF, skapad av IAB Europe, med teknisk support från Tech Lab.
Privacy Lab kommer också att samordna nära IAB (USA) juridiskt skiljer sig från GDPR.

Townsend Feehan, VD för IAB Europe: ”IAB Privacy Lab syftar till att ge lokala IABs möjlighet att agera än mer som ett globalt nätverk och därigenom ta en ledande roll för vad som förmodligen är branschens mest slående sårbarhet just nu, men också en enorm möjlighet. Vi vill att det ska vara ett smart, billigt sätt att uppnå effektivitet för våra gemensamma företagsmedlemmar samtidigt som vi respekterar lokala skillnader och säkerställer att lokala IAB är kärnan i en viktig global konversation.

Läs mer här!

För mer information vänligen kontakta:

Helen Mussard, marknadschef och strategidirektör, IAB Europe (mussard@iabeurope.eu / +44 7399 919 594)