Vi kan väl prata om vikten av marknadsföring och reklam              

Publicerat: 4 veckor sedan

Så har 2025 dragit igång ordentligt och vi ser redan nu positiva signaler på marknaden.
Positiva prognoser och många aktiviteter som påbörjas. Vi har även kommit igång med våra task forces och det är mycket som presenteras och arbeta med nu kan jag lova. Vi har många spännande, viktiga och nyttiga aktiviteter planerade framåt. Det känns väldigt inspirerande!

Vi måste prata mer om vikten av marknadsföring. I Sverige spår IRM att det kommer investeras 52 miljarder i annonsering under 2025 och räknar vi in alla investeringar i produktion, event, mässor och sponsring etc som omsätter branschen över 90 miljarder.

90 miljarder investeras alltså i marknadsföring – 90 miljarder!

Jag har arbetat med marknadsföring i nästan hela mitt liv och det finns en regel som gäller alla. Alla företag som arbetar med marknadsföring har för avsikt att få mer pengar tillbaka än man investerar… enkelt förklarat så menar jag att inget företag använder sig av marknadsföring för att det bara är kul utan för att skapa tillväxt! Kort eller långsiktig tillväxt! 

Tillväxt är en nyckel för många positiva ingredienser för företag, men även för Sverige. Dvs tillväxt skapar arbetstillfällen, tillväxt kan skapa hållbara förändringar för samhället, tillväxt skapar intäkter till Sverige. Det är väl självklart kanske du tänker men jag vill påstå att vi allt för sällan pratar om marknadsföringens betydelse för företagen och för Sverige. Branschen kantas av utmaningar, om reklamtrötthet, om konsumenternas oro för deras integritet, om barn och ungas exponering för reklam, om företagens ansvar i den gröna omställningen, om nya regleringar av alla dess slag men låt oss själva stanna upp och prata om vikten av marknadsföring samtidigt som vi anpassar och och tar ansvar. Ansvar för konsumenternas oro, ansvar för den gröna omställning som måste göras, ansvar för den etiska framtid som ligger i våra händer, ansvar för att marknadsföring är viktigt! Så låt oss prata mer om vikten av marknadsföring och reklam. 

Ja tack till ansvarsfull reklam!

Kenneth Danielsson 
VD IAB Sverige 

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved