Retail media – en etablerad del av medieplanerna

Publicerat: 1 år sedan

IAB Europe förutspår att annonsinvesteringarna i retail media kommer mångdubblas till 2026. Tredjepartskakans död är en stor anledning till sektorns framfart.

För att ytterligare förstå möjligheten för retail media undersökte IAB Europe och dess medlemsföretag Xandr, nu en del av Microsoft, över 800 intressenter på köpsidan om deras nuvarande och kommande användning av retail media i sin mediemix. Resultaten visar att retail media är en viktig del i dagens annonsstrategier. 92 % av annonsörerna och 74 % av byråerna samarbetar redan med retailers för att nå sin målgrupp. Av de som inte redan gör det planerar 88 % av annonsörerna och 77 % av byråerna att göra det inom det närmaste året.

Tredjepartskakans död är en av anledningarna till att retail media är en av de snabbast växande sektorerna inom digital marknadsföring. Mer än en tredjedel av köparna uppger att möjligheten att ta del av förstapartsdata är en av de viktigaste drivkrafterna. IAB Europe förutspår att annonsinvesteringarna av retail media kommer ligga på 25 miljarder euro år 2026. Idag ligger motsvarande siffra på 8 miljarder kronor.

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved