Samarbete kring nya identifieringssystem
För fem månader sedan skapades organisationen Partnership for Responsible Addressable Media (PRAM) och de söker nu information om potentiell ny teknik som kan ersätta cookies och andra identifierare som används för riktad annonsering.
För två veckor sedan blev det officiellt och organisationen kommunicerade till reklam- och mediebranschen att de har en modell och ett upplägg för samarbete kring ”addressability code”.
Gruppen lät då meddela att alla föreslagna bidrag måste operativt stödja utvecklingen av nya standarder för såkallade ”new addressability” och ansvarsskyldighet samt att främja kommersiell innovation.
De tillägger att alla förslag måste följa kraven på ”konsumenters integritet och lika tillgång.
Organisationen lanserades med ett mål att övertyga Google och Apple att dra sig tillbaka beslut om att begränsa annonsföretagens möjlighet att spåra människor över webbplatser och appar.
En förutsättning för att organisationen ska fungera är att det identifieringssystem som branschen utvecklar genom sitt nya initiativ, måste accepteras av de stora webbläsar- och plattformsutvecklarna. Med andra ord måste lösningarna godkännas av Chrome och Apple för att fungera.
Bill Tucker, VD för organisationen säger att partnerskapet inom PRAM ”har samarbetat med Chrome under hela processen” och har haft ”dialog” med Apple.
Båda företagen har offentligt sagt att de förbereder sig för att begränsa spårning för annonsändamål. Chrome-webbläsare kommer att avveckla cookies från tredje part till 2022.
Apple kräver att app-utvecklare med uppdatering iOS 14 måste få användarnas uttryckliga samtycke innan de får åtkomst till ”Identifier för annonsörer” – en alfanumerisk sträng som används för att spåra människor över iPhone- eller iPad-appar. Trots påtryckningar från annonsbranschen upprepade Apple i november att de kommer att gå vidare med sina planer.
Den styrande gruppen inom Partnership for Responsible Addressable Media inkluderar representanter från branschorganisationer (som Association of National Advertisers, American Association of Advertising Agencies, Interactive Advertising Bureau (IAB) och Network Advertising Initiative), annonsörer (som Ford, General Motors, IBM, Procter & Gamble och Unilever), byråer (IPG Mediabrands UM och Publicis Media), NBC Universal och ad-tech-företag (Adobe, MediaMath, The Trade Desk).
PRAM kommer att utvärdera de tekniska förslag som inkommer från branschföretag i syfte att värna marknadstillväxt. Lösningarna måste uppfylla vissa grundkrav som OpenSource-lösning som är byggd för kommersiellt bruk vilket betyder att bolag inte får tjäna pengar på lösningen. Det kan jämföras med lösningar som; http, WiFi, Bluetooth och OpenRTB-standarder.
Tekniska frågor kommer tas till IAB Tech Labs initiativ Rearc.