Ny rapport från IAB Europe: State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report 2024

Publicerat: 5 månader ago

IAB Europes hållbarhetsutskott, Sustainability Standards Committee, har för andra året i rad tagit fram rapporten State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report 2024, där man presenterar nya siffror och insikter om den digitala marknadsföringsbranschens hållbarhetsarbete. 

Rapporten State of Readiness, som är en omfattande alleuropeisk rapport med 186 deltagare från 29 europeiska marknader, visar att ekosystemet för digital marknadsföring har kommit långt och gjort flera framsteg i sitt arbete mot en mer hållbar bransch. Hållbarhet är idag en viktig och prioriterad fråga för både annonsörer, publicister och byråer, samtidigt som många anser att det finns mycket kvar att göra.

Viktiga key findings från rapporten:

  • Hållbarhet är prioriterat: Hållbarhetsfrågor ses fortfarande som en nyckelutmaning för den digitala annonsbranschen under 2024. Respondenterna ser det som lika viktigt som cookielös riktad reklam och mätning för företag. 
  • Prioriteringar för framsteg: Växthusgasers påverkan såg som den främsta oron (64%), med implementering och utveckling av lösningar (90%) och verktyg (90%) som minskar växthusgaser i den digitala marknadsföringens värdekedjor, och standardisering av estimat för växthusgaser (89%) ansågs särskilt viktigt för att driva på utvecklingen. 
  • Extern verifikation: En majoritet (65%) av respondenterna håller med om nödvändigheten för externa verifikationer av CO2-utsläppsmätningar och standarder.
  • Drivkrafter för hållbarhet: Företags samhällsansvar, förväntningar från kunder, och efterlevnad av gällande lagstiftning ses som de huvudsakliga drivkrafterna för företags engagemang i hållbarhetsfrågor. 
  • Utveckling mot utsläppsminskning: Närmare tre fjärdedelar (70%) av respondenterna har påbörjat insatser för att minska utsläpp av koldioxid, men bara en fjärdedel (24%) har gjort större framsteg. 
  • Viktiga steg: Hållbarhetsinitiativ som revision av miljöpåverkan, deltagande på industriforum, och framtagandet av checklistor är bland de steg som företag har tagit på deras hållbarhetsresa. 
  • Förbättringsutrymme: Trots ambitionerna har bara 24% av respondenterna anammat ett verktyg för att estimera utsläpp av växthusgaser på den digitala annonsmarknaden. Men det finns samsyn i industrin om behovet av mer utbildning, standardisering och transparens. 

Läs IAB Europes pressmeddelande här.

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved