8 december 2020, Bryssel, Belgien: IAB Europe lanserar ”Guide to Ad Fraud” för att bidra till ökad medie-kvalitet och -effektivitet i den digitala reklambranschen. Guiden beskriver olika typer av bedrägerier inom digital reklam och tydliggör hur verifierings-företag arbetar för att bekämpa nya och framväxande annonsbedrägerier i olika kanaler.
Guiden har utvecklats av experter från IAB Europes “Quality and Transparency Taskforce” (en del av Brand Advertising Committee). Guiden ger också bästa tipsen till köparna för att förhindra Ad Fraud i sina framtida kampanjer. Den fungerar även som en checklista till åtgärder för branschen i form av best practice för att ta itu med för att minska Ad Fraud.
Varumärken i Europa spenderar nu cirka 4,7 miljarder euro på digital reklam, och de vill veta att denna betydande investering inte slösas bort. World Federation of Advertisers (WFA) uppskattar att år 2025 kommer över 50 miljarder dollar att slösas bort varje år på Ad Fraud, därför är det mycket viktigt för alla intressenter ser till att de har förebyggande åtgärder på plats. En viktig del av guiden fokuserar på vikten av snabb upptäckt, med en beskrivning av olika stadier för att upptäcka Ad Fraud som företag bör följa.
Flera välkända företag har samarbetat för att ta fram denna europeiska guide för Ad Fraud. Integral Ad Science (IAS), DoubleVerify, Oracle Data Cloud, Group M, Pubmatic och Publicis Media, samt Agora SA på uppdrag av IAB Polen.
För att bygga en hållbar framtid för digital reklam är det viktigt att branschen samarbetar för att hitta lösningar som begränsar bedrägeriets inflytande över kanaler, format och enheter. IAB Europe fortsätter att arbeta tillsammans med sina medlemmar för att belysa viktiga ämnen kring kvalitet och transparens.
Här kan du ladda ner guiden: https://iabeurope.eu/knowledge-hub/iab-europes-guide-to-ad-fraud/