Transparency & Consent Framework (TCF) v2.0
ÖVER 500 BOLAG OCH 70 CMPs HAR ANSLUTIT SIG VID ÖVERGÅNGEN
Nu vet vi hur övergången till Transparency & Consent Framework (TCF) v.2.0 blev här är siffrorna för implementeringen; 517 leverantörer inklusive Adobe, Google, GroupM, Magnite, Ozone Project, Trade Desk och Xandr har nu anslutit sig till TCF v2.0, samt 70 ”samtyckes-hanteringsplattformar” (CMP).
Townsend Feehan, VD IAB Europe, om den positiva marknadsuppdateringen av TCF v2.0 före övergången: ”Nu tar vi standarden till nästa nivå när det gäller konsumentens inblick och val över sin databehandling för reklam och anpassning av innehåll.
Vi har använt det senaste året till att ge support och vägledning till CMPs, publicister och leverantörer och är nu övertygade om att vi har ett kraftfullt ramverk som kan fortsätta att utvecklas mot bakgrund av EU-domstolens rättspraxis och lagstiftning”.
IAB Europe, i samarbete med IAB Tech Lab, offentliggjorde den 21 augusti 2019 lanseringen av den andra versionen av TCF v2.0. Det följde en tolvmånaders granskningsperiod som inkluderade marknadsåterkoppling från alla delar inom den digitala reklamindustrin, särskilt publicister, och flera möten med dataskyddsmyndigheter (DPA) i hela Europa. Konsumenterna kommer att se en ökning av valmöjligheter i TCF v2.0 med en mer omfattande inkludering av funktionaliteten i TCF för en konsument att utöva och signalera ”rätten att invända” (RTO) till behandling baserat på en legitim rättslig grund.
Stevan Randjelovic, chef för digital- och varumärkes-säkerhet, GroupM EMEA: ”Vi är mycket nöjda med att se TCF 2.0 implementerat eftersom det ger större öppenhet för användare och ökat ansvar för leverantörer. Det kräver en verklig branschinsats och samarbete för att skapa ett standardiserat tillvägagångssätt som gör det möjligt för företag att fungera sömlöst i hela Europa. Det ger också användare konsekvent information mellan aktörer och utgivare. Vi hoppas att det förbättrade ramverket kommer att få fler utgivare och leverantörer ombord”.
Deadline var 15 augusti för att anta de nya standarderna för att byta från TCF v1.1 till TCF v2.0. Nu är det inte möjligt att skapa nya v1.1-samtyckes-strängar. Befintliga i v1.1 kommer att stödjas i frånvaro av v2.0 samtycke strängar fram till 30 september 2020.
Införandet av TCF v2.0 välkomnade också många nya leverantörer och CMPs som väntade på den uppdaterade policyn innan de anslöt sig till den enda lösningen för integritets-överenskommelse som är byggd av branschen för branschen.
Chetna Bindra, Senior Product Manager, User Trust and Privacy, Google: ”Vi är glada över att lansera vår integration i TCF v2.0, i linje med övergången från v1.1 av IAB Europe. Detta markerar det framgångsrika samarbetet i vår bransch för ett standardiserat ramverk som kombinerar både användarvänlighet och samverkan och kommer att ge användarna större kontroll över hur deras data används, samt ge utgivare större flexibilitet att arbeta med en rad teknikpartners. ”
Stödet för TCF v2.0 från IAB Sverige och övriga IAB organisationer i Europa har också varit tydligt.
Gold Standard 2.0 i UK kräver att företagen antar TCF som en del av certifieringen.
Tim Elkington, Chief Digital Officer, IAB UK, kommenterar den roll som TCF v2.0 har för Gold Standard: “TCF v2.0 prioriterar konsumenternas val, kontroll och integritet och de är centrala för att skapa en ansvarsfull och hållbar framtid för den digitala annonsbranschen. Genom att integrera ramverket i Gold Standard 2.0 – efter samråd med medlemmarna – utvecklar vi kriterierna för certifierade medlemmar för att hålla jämna steg med en bredare branschutveckling och förbättra den totala digitala upplevelsen för konsumenterna.”
VILL DU ANSLUTA DITT BOLAG TILL TCF V.2.0? HÄR HITTAR DU DEN INFO DU BEHÖVER.
Pressmeddelande från IAB Europe via IAB Sverige.
Kontakta Helen Mussard, IAB Europe (+44 7399 919 594) eller info@iabsverige.se
The Press release in English: IAB Europe: Market Is Ready For The Transparency & Consent Framework (TCF) v2.0 Switchover On 15th August