Med en ny mandatperiod i Bryssel har IAB Europa lagt fram ett manifest för hur man vill att de europeiska institutionerna ska arbeta med och se på annonseringsfrågor, och även vilka åtaganden som IAB Europas medlemmar gör för att skapa en bättre annonsmiljö.
I manifestet åtar man sig att följa och utveckla ansvarsfull praxis för reklammarknaden, att respektera användares integritet online, att skydda europeiska kreatörer och att motverka desinformation online.
Det är inte självklart vilka frågor som kommer drivas i Bryssel de närmaste fem åren, men i det arbetet är det viktigt att EUs institutioner vet hur annonsmarknaden faktiskt fungerar, och agerar så att man inte underminerar den innovation och det öppna internet som reklam möjliggör och finansierar. För att gör det behöver EUs institutioner: Värdera reklamens konsumentnytta, erkänna reklamens roll i ekonomisk tillväxt, främja mångfald inom digitala reklamtjänster, möjliggöra ökat förtroende för reklam, säkerställa stabil och förutsägbar reglering, uppmuntra innovation inom dataskydd, samarbeta och samordna över olika policyområden, engagera alla ekosystemets aktörer och öka möjligheterna till branschgemensamma initiativ.
IAB Europas åtaganden för att uppnå ett inkluderande, säkert och innovativt digitalt Europa
- IAB Europa och dess medlemmar följer och utvecklar ansvarsfull praxis gällande reklam.
- IAB Europa och dess medlemmar ska respektera användarnas integritet online.
- IAB Europa och dess medlemmar skyddar europeiska kreatörer.
- IAB Europa och dess medlemmar åtar sig att motverka desinformation online.
I takt med att EU-institutionerna utforskar alternativ för nästa digitala strategi uppmanar IAB Europa beslutsfattare och tillsynsmyndigheter att:
- Värdera konsumentnyttan med reklam
- Erkänn reklamens roll i ekonomisk återhämtning och tillväxt
- Främja val och mångfald inom digitala reklamtjänster
- Möjliggöra insatser för att öka förtroendet för digital reklam
- Säkerställa stabil och förutsägbar reglering
- Uppmuntra innovation inom integritetsskydd
- Samarbeta och samordna annonsrelaterade policyområden
- Engagera alla ekosystemets aktörer
- Öka möjligheterna till branschgemensamma initiativ