IAB Tech Lab lanserar ny valideringstjänst av leverantörskedjan för publicister

Publicerat: 3 år sedan

IAB Tech Lab tillkännagav idag att de släpper en ny automatiserad tjänst, Supply Chain Validation Service, för att hjälpa publicister att validera leverantörskedjan. Tjänsten gör det möjligt för publicister att validera auktoriserade säljares inventory genom att programmatiskt verifiera deras ads.txt (authorized digital sellers file) eller app-ads.txt-filer mot seller.json-filer.

Ads.txt och app- ads.txt är initiativ från IAB Tech Lab som bidrar till att eliminera felaktigheter och försäljning av falsk inventory genom att låta domänägaren lista vilka som är behöriga att sälja deras inventory. Seller.json-filer gör det möjligt för köpare att kartlägga vilka enheter som är direktförsäljare eller mellanhänder i den aktuella digitala annonseringsmöjligheten. 

Den nya valideringstjänsten för leveranskedjan (Supply Chain Validation Service):

  1. Validerar information mellan både ads.txt och seller.json
  2. Meddelar publicisten om avvikelser mellan deras listade säljare och de refererade seller.json-filerna
  3. Gör valideringsresultat tillgängliga för att hjälpa köpare att få förtroende för auktoriserade leveransvägar

”IAB Tech Lab försöker göra våra specifikationer så enkla att implementera och använda som möjligt”, säger Shailley Singh, tillförordnad General Manager och SVP, Product Management, IAB Tech Lab. ”För en specifikation som används så brett och som dagligen förlitar sig på integriteten hos programmatiska transaktioner är det viktigt att utgivare har ett automatiserat sätt att verifiera hur deras auktoriserade säljpartner representerar dem.” 

Det går nu att registrera sig för Supply Chain Validation i IAB Tech Lab Tools-portal. Publicister av webbplatser och mobilappar kan prenumerera på tjänsten mot en årlig avgift.

Lär dig mer på IAB Tech Labs webinar 

IAB Tech Lab arrangerar ett webinar på temat den 3 augusti: State of Ads.txt Adoption: Validating the Supply Chain. IAB Tech Lab har analyserat över 3 miljoner webbplatser med hjälp av ads.txt, 400 000 appar med app-ads.txt och hundratals seller.json-filer. På webinaret får vi ta del av vanliga fel, förhållandet mellan ads.txt / sellers.json och mycket mer som hjälper dig med din implementering och bevakning av leveranskedjan. Registrera dig nu för en av de två sessionerna (baserat på din tidszon).   

IAB Sverige är sedan 2018 medfinansiär av IAB Tech Lab. 

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved