För artonde året släpper IAB Europe AdEx Benchmark Report, en årlig rapport som samlar data från 29 marknader i Europa för att ge en unik insikt och analys om den digitala annonsmarknaden i Europa. Trots ekonomiska och geopolitiska utmaningar har marknaden visat imponerande kraft och ökning. Årets rapport visar på positiv tillväxt där den europeiska digitala annonsmarknaden växte med 11,1% till ett marknadsvärde på 96,9 miljarder euro. För första gången inkluderar rapporten även kvartalsdata, vilket ger djupare insikter i den digitala annonsmarknadens tillväxt under de senaste tre åren.
Viktiga slutsatser från rapporten:
- Den europeiska digitala annonsmarknaden växte med 11,1 %, i jämförelse med USA som hade en ökning på 7,3 %
- Video, CTV och ljud är bland de snabbast växande formaten
- Retail Media har blivit en viktigare aktör i det digitala reklamekosystemet och lockar betydande investeringar.
- Programmatisk annonsering förblir dominerande och står för 51,9 % av total displayannonsering.
- Integritetsfrågor och utfasningen av tredjepartscookies driver branschen att utforska alternativa lösningar.
Seminarium: Genomlysning av reklammarknaden i Europa – AdEx Benchmark
Vid ett frukostseminarium den 27 augusti presenterar vi 2023 års AdEx Benchmark Study från IAB Europe. Vi är mycket glada att Madeleine Thor, VD på IRM, även i år kommer att presentera AdEx rapporten ur ett svenskt perspektiv. Mer information kommer närmre seminariet, save the date!