Den här veckan tillkännagav konsumentorganisationen NOYB att de har skickat ut över 500 utkast med GDPR-klagomål till EU som syftar till att stoppa ”cookiebanner-terror” inom EU. NOYB riktar sig mot företag som enligt dem, medvetet gör det svårt att välja bort spårningskakor.
Enligt NOYB har totalt 560 utkast till klagomål i 33 länder redan utfärdats och organisationer har underrättats om NOYBs avsikt att lämna in formella klagomål till behöriga dataskyddsmyndigheter (DPA) som inte vidtar åtgärder för de påstådda felaktigheterna. NOYB hävdar att det kommer att utfärda totalt över 10 000 liknande klagomål i slutet av året. De flesta av klagomålen verkar rikta sig till europeiska digitala publicister som använder Consent Management Platforms (CMPs) för att uppfylla viktiga krav på transparens och användarval enligt ePrivacy och GDPR.
IAB Europas Legal Director, Filip Sedefov, har kommenterat ärendet. Han lyfter IAB Europas Transparency & Consent Framework (TCF) värde som ett GDPR- och ePrivacy-verktyg för att motverka framtida klagomål. IAB är, precis som NOYB, angelägna om att säkerställa att användarrättigheter upprätthålls och att organisationer inom det digitala reklam-ekosystemet är väl medvetna om och följer sina dataskydds förpliktelser. Det är också anledningen till att IAB Europas TCF, som fastställer en hög minimistandard och ger alternativ till användaren.
Vidare framhåller Sedefov vikten av alla de företag som har vidtagit viktiga åtgärder för att till exempel ge användarna detaljerad, korrekt och specifik information innan de ber om deras samtycke, inte tillrättavisas när de uppfyller sina skyldigheter enligt lagen eller avskräcks från att följa standarder. På samma sätt bör digitala publicister inte heller hindras från att kommunicera det värdeutbyte som de ger sina användare via sina CMPer.
Verktyg som TCF hjälper till att standardisera hur information ska presenteras och vilka kontroller som är tillgängliga för användare. Det gör det möjligt för användaren att, relativt snabbt och över tid, bli bekanta med hur man bäst förstår informationen som ges och hur man uttrycker sina preferenser i varje fall där man ombeds att göra det.
Läs hela blogginlägget från Filip Sedefov här
Läs mer om TCF här
Läs NOYBs tillkännagivande här