IAB Europas chefekonom om effekterna av COVID-19

Publicerat: 4 år sedan

Missa inte detta fördrag som går att lyssna på i efterhand. Daniel Knapp ger sin ekonomiska analys av COVID-19 direkta påverkan på digital marknadsföring,  mediebransch och hela värdekedjan i Europa. Register here!

I den första upplagan av en serie som täcker effekten av det pågående utbrottet av COVID-19 på reklambranschen, talade ExchangeWire med en mängd olika teknologileverantörer och branschorganisationer för deras insikt i hur sektorn framgångsrikt kan anpassa sig under sådana omständigheter. IAB Europas chefekonom Daniel Knapp var en av experterna som delade sina åsikter. Läs hans syn på detta nedan och ta del av hela artikeln här.

En period av radikal förändring
Många adtech- och martech-företag och plattformar finns på trånga marginaler. Därför behöver volymen och mångfalden i deras kundbas, inklusive små och medelstora företag, frodas. För att stödja branschens ekosystem kommer nya, flexibla betalningsvillkor att krävas medan endemiska problem, som varumärkessäkerhet, behöva att tas upp. Detta eftersom ökningen i läsare och nyhetsuppmärksamhet inte har översatts till ökade utgivares intäkter. Med dessa företags unika position, mellan meddelande och slutanvändare, finns det möjlighet att vara altruistisk och tjäna samhället genom att ge socialt viktiga public service-meddelanden till de människor som behöver dem.

Det är emellertid uppenbart att denna kris kommer att påverka annonsutgifterna: med hela industrisegment som stoppar och återutvecklar produktionslinjer för basvaror för att bekämpa krisen kommer en stor fördröjning i möjligheten för annonsutgifter att återhämta sig. Med det sagt kommer effekterna att variera i reklamvärlden: strukturella förändringar i hur företag fungerar kommer att öka hur människor arbetar, samarbetar och påskyndar trender inom digital transformation. Företag kommer att tvingas vara mer radikala, kasta av arvstrukturer och positionera sig på ett mycket mager sätt. Detta kommer oundvikligen att leda till att fler annonsbudgetar flyttar in i den digitala domänen. De företag som navigerar i lågkonjunkturen och överlever denna period med radikala förändringar kommer att bli starkare på andra sidan.

Daniel Knapp, chefekonom, IAB Europe

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved