Det är nya tider som väntar så det är dags att våga göra annorlunda!
Tiden går fort när man har roligt sägs det och det är så sant för oss på IAB Sverige. Det är redan halvtid på 2023 och vi är så nyfikna på hösten (även om det såklart ska bli skönt med lite sommar först…)
Under året har vi genomfört en rad aktiviteter, fem seminarier samt tre webinars. Vi har tagit fram en rapport kring pod marknadens utveckling tillsammans med IRM och startat vår 14:e task force – Retail Media. Vår hemsida uppdateras ständigt med kunskap och aktuella händelser ifrån IAB Sverige och IAB Europe. Vårt nyhetsbrev ger en matig inblick i vårt gemensamma arbete varje månad.
Vi har dessutom lanserat vårt kanske viktigaste projekt; CommToAct, där vi tillsammans med våra kollegor ifrån Sveriges Annonsörer, KOMM och Sveriges Mediebyråer behandlar två oerhört viktiga frågor – Planet och People. Vi har som ett första steg tagit fram sex grundläggande principer för miljö- och klimatkommunikation att ta fram effektfull hållbarhetskommunikation samt delat viktig kunskap och information om hur vi tillsammans måste hjälpas åt med den så viktiga omställningen till en hållbar framtid.
IAB Sverige mår bra trots oroliga tider och vi har en fortsatt positiv medlemstillväxt vilket är fantastiskt. Det ger oss inte bara mer resurser utan också en starkare röst att fortsätta utveckla det digitala annonsekosystemet. Och det är en viktig uppgift vi har tillsammans då det är nya tider som väntar. Vi har ett viktigt ansvar för planetens framtid och våra medarbetares hälsa. AI kommer och har redan förändrat vår syn på framtiden, nya regleringar förändrar vår vardag på olika sätt och en tuff konjunktur ovanpå allt detta.
Det är nya tider som väntar och det är dags att våga göra annorlunda!
Vi måste adressera vårt eget ansvar för att sträva efter en bättre värld, en bättre socialt hållbar vardag och för ett fungerande ekosystem för digital annonsering då det inte är en självklarhet, men bidrar till en bättre vardag för oss som konsumenter. Vi behöver tänka på att vår digitala vardag är fylld av tjänster som är helt eller delvis annonsfinansierade. Vi kan läsa nyheter, vi kan lyssna på musik, poddar, vi mejlar, vi använder karttjänster, vi följer väderprognoser och vi delar med oss i sociala medier. Dessa tjänster skulle inte vara tillgängliga på samma sätt om det inte var för annonsfinansieringen. Och ja, IAB Sverige arbetar för ett öppet, hållbart, tillgängligt internet för alla och därför måste vi tillsammans värna om det vi har och på nya sätt ta ansvar för en fungerande fortsättning.
Vi kan påverka, vi kan ta ansvar, vi kan prata om vikten av att värna om det vi har. Så det är dags att göra annorlunda. Det är dags att ta med ansvaret i den dagliga diskussionen, i briefen, i leveransen och i företagens affärsmodell. Vi kan göra skillnad, vi kan ta ansvar och vi måste våga göra annorlunda!
Med dessa rader vill jag också passa på att tacka er alla för ert stöd och deltagande samt önska er alla en härlig sommar!
Tack för att ni läst, tillsammans tar vi ansvar.
Kenneth Danielsson