Användarupplevelse – UX 

Ad Blockers har sedan 2016 varit ett omdebatterat ämne. Trots att användningen har stannat av på sina 25% är det fortfarande viktigt att vi inser varför vissa av oss använder annonsblockerare och att vi ser till att upplevelsen av online-annonsering förblir bra. 

Coalition for Better Ads, som inkluderats i det regelverk vi på IAB tagit fram tillsammans med Annonsvänligt Sverige, har testat olika annonsupplevelse och rankat svar från 26 000 personer. De har även identifierat en samling av de lägst rankade annonstyperna bland konsumenter och använt resultatet för att skapa Coalition for Better Ads. 

IAB Tech Labs LEAN-program har även dem bidragit till att öka medvetenheten om vikten och effekterna av konsumentupplevelse i branschen. LEAN har gjort att krav på kryptering, transparens och samtycke i annonsmiljön har adderats till certifieringsprogrammet.

Så vad betyder Gold Standard för dig?

  • Om du är en publicist måste du marknadsföra annonsstandarden i dina specifikationer och endast använda godkända format.
  • Om du är en DSP måste du visa på hur du filtrerar bort de dåliga annonsformaten
  • Om du är en köpare måste det vara dokumenterat i dina villkor att du endast köper godkända format och offentligt stödjer Better Ads standards/Annonsvänligt Sverige.

Genom att följa dessa standarder kan vi hjälpa människor att förbättra sina upplevelser av online-annonsering och lämna Ad Blockers åt historien.