Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep, Alexander Gradin, Co-founder, Beatly, Amanda Landfeldt, Säljare, Life Of Svea.

I en relativt ung bransch där affären ständigt växer har behovet av kvalitetsstyrning och standarder blivit allt viktigare. Influencers kan vara en riktig guldgruva för annonsörerna, men det krävs hårdare riktlinjer för att visa vilka bolag man kan lita på när man köper Influencer Marketing. Nätverken har gått samman för att stärka vikten av en transparent annonsaffär genom att certifiera sig enligt IAB Sweden Gold Standard.

Gold Standard är ett regelverk som är framtaget av IAB Sveriges regelgrupp för Influencer Marketing och godkänt av Task Force Influencer Marketing och IAB Sveriges styrelse. Gold Standard är en del av ett omfattande program som lanserades i slutet på 2019. Certifieringens granskning syftar till att främja standardisering och kvalitetsstyrning genom noggrann revision och är en kvalitetsstämpel på att hantering, processer och dokumentation är på plats. Detta för att göra annonsaffären transparent, trygg och effektiv för samtliga parter.

Alexander Gradin, Co-founder, Beatly: “Revisionen är både noggrann och viktig att göra för alla i vår bransch. Det kan lätt bli cirkus när alla arbetar fram egna strukturer, processer och sätt att mäta på, och där har IABs certifiering Gold Standard verkligen etablerat sig som en premium-stämpel för vilka bolag man skall kunna lita på.”

Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep: “Certifieringen är en kvalitetsstämpel och kvalitet är ett av våra nyckelord. En tydlig standardisering är riktningen framåt för hela influencer marketing-branschen.”

Certifieringen är inne på sitt fjärde år, men nytt 2020 är att den nu ingår den i det internationella programmet Gold Standard med uppdaterade riktlinjer för Influencer Marketing. IAB Sverige rekommenderar att du som köpare av Influencer Marketing-tjänster alltid efterfrågar en godkänd certifiering från din agentur eller nätverk.

Charlotte Thür, VD, IAB Sverige: “Om ett bolag inte är certifierat bör man som köpare av dessa tjänster ställa sig frågan: Varför inte? Man kanske då bör ifrågasätta sitt val. 

Amanda Landfeldt, Säljare, Life of Svea: “Den här certifieringen ställer krav på oss i branschen att hålla en hög standard – något som bör vara självklart för våra kunder att förvänta sig. Certifiering genom en oberoende part som IAB är ett kvitto på att både kund och Influencer kan känna sig trygga i valet av partner.”

Att bli certifierad innebär att man genomgår en återkommande revisionsprocess. Detta för att se till att företaget eller ansvariga fortfarande uppfyller de krav som finns.

Certifierade bolag enligt Gold Standard finns på iabsverige.se/goldstandard