Native är enligt Task Force definition:sponsored-content-native-ad2-ss-1920-800x450

Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen.
Native advertising är en del av det bredare begreppet content marketing, som avgränsas genom det faktum att native advertising alltid är betalt utrymme. Som med alla nya digitala kanaler kommer en viss förvirring om definition och struktur. Med anledning av detta arbetar IAB Task Force för Native Advertising arbetat med att uppdatera riktlinjerna för branschen inom området. De första publicerades 2014 och nya presenteras 2017.

Du hittar det senaste resultatet av Task Force Native under Standards & Guidelines för Native.

Ramverket riktar sig till annonsörer, publicister och teknikleverantörer. Det ska vara tillräckligt tydligt att branschen kan använda det som en ledstjärna och bred nog för att kunna växa med tiden – och samtidigt ge en grund för ytterligare IAB initiativ inom detta område.

IAB Task Force Native

Ordförande: 
Josefine Kvarnström, Schibsted 
Josefine Kvarnström
Schibsted
Helena Holmström
Aller Media
Hanna Clason
KIT
Pernilla Boshuis
Matchads
Filip Waernerlund
Adform
Chrisitian Dahlborg
Brand Publishing
Anna Arvidsson
Bonnier News
Annelie Odén
Nyheter24Gruppen
Ellen Borell
PHD
Linda Selenhag
Allt För Föräldrar
Henric Smolak
Strossle
Rebecka Edgren-Aldén
Bonnier Magazines & Brands

Om du vill veta mer om Task Forcen kontakta charlotte.thur(at)iabsverige.se

Här är Spoons film ”Vad är content marketing”

 

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-25807045-8’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>