Ads_bildDenna Task Force arbetar med frågor som berör det vi på svenska idag kallar Automatiserad handel eller Programmatic Buying som även är under dessa benämningar ryms Automated Trading (AT) och Real Time Bidding (RTB). Det är ett transaktionssätt som växer sig allt starkare i Europa och även i Sverige.

IAB Sverige startade Task Forcen för att belysa och utbilda svenska marknaden inom dessa frågor.

Gruppens rapport/handbok är under uppdatering. Den ger en bra genomgång av allt som berör sättet att köpa och sälja reklamytor digitalt för display, mobilen och video mm.
Handboken tar också upp historik, begrepp, förklara aktörernas olika roller, flöden mellan säljare och köpare och case, data och kategorisering mm.

Arbeten som producerats av gruppen hittar du under Standards & Guidelines för Programmatic.

Dela med dig av artiklar och erfarenheter om RTB på Twitter #iabsertb och @iabsverige.

IAB Task Force AT/RTB (Programmatic):

Ordförande: Marcus Ericson, Meetrics

Marcus Ericson
Meetrics
Diana Ngo
Cadreon
Gustav Möllefors
Smartclip
Daniel Ahlbert
Netric
Ulla van Berkum
Adform
Jimmy Strömberg
OMD
Katherine Lundin
Scream
Rikard Bildsten
Appnexus
Tomas Viksten
Google
Anders Uhlin
Quantcast
Tina Cliffoord
Mediekompaniet
Rebecca de Sousa
TUI
Elinor Kvammen
NENT Group
Jonas Olsen
Pubmatic
Anna Lindqvist
Leeads
Sassy Ferreira
Aller Media
Sanna Nellmer
Schibsted
Petter Mååg
Volkswagen
Kenny Spångberg
GroupM
Lena Tehrani
Bonnier News

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-25807045-9’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>