Denna Task Force arbetar med frågor som berör det vi på svenska idag kallar Automatiserad handel eller Programmatic Buying som även är under dessa benämningar ryms Automated Trading (AT) och Real Time Bidding (RTB). Det är ett transaktionssätt som fortsätter att växa sig allt starkare i Europa och även i Sverige.

IAB Sverige startade Task Forcen 2010 för att belysa och utbilda svenska marknaden inom dessa frågor.

Task forcen har tagit fram Handböcker som ständigt uppdateras som ger en bra genomgång av allt som berör sättet att köpa och sälja reklamytor digitalt för display, mobilen och video mm. Handboken tar begrepp, förklara aktörernas olika roller, flöden mellan säljare och köpare och case, data och kategorisering mm.
Task force bjuder in årligen till IAB Sweden Programmatic Event som dragit en stor publik sedan starten och nu har mellan 700-800 deltagare på Oscars i oktober.

Ordförande: Ulla van Berkum, Adform
Ulla van Berkum
Adform
Nils Ekman Öhrn
Cadreon
Gustaf Möllefors
Smartclip
Sanna Nellmer
Schibsted
Daniel Ahlbert
Netric
Erik Moberg
Bonnier News
Robin Bruckner
GroupM
Rikard Bildsten
Xander
Tomas Viksten
Google Sverige
Anders Uhlin
Quantcast
Kristoffer Åkesson
Mediekompaniet
Deryn-Lee Mardon
TUI
Elinor Kvammen
NENT Group
Jonas Söderqvist
Pubmatic
Björn Öström
Verizon
Fredrik Svegl
Leeads
Sassy Ferreira
Aller Media
Petter Mååg
Volkswagen
Rasmus Svensson
PHD Media
Sebastian Rosberg
Scream
Mathias Roth
Telenor
Björn Lindholm
Integral Ad Science
Jimmy Strömberg
OMD
Markus Sjögren
Bizkit Havas