• Kund: Marabou (Mondelez) – Kramkalas, dynamisk och upplevelsebaserad digital create.
  • Kampanjperiod: v18-19 2016
  • Reklambyrå: Forsman Bodenfors
  • Produktionsbolag: Bannerboy & Havelle
  • Mediahus: Clear Channel
  • Mediabyrå: Vizeum/Posterscope
  • Format: Play SingelDigital adshel med kamerafunktion
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: I samband med att Marabou fyllde 100 år skapades kampanjen kramkalas. Instagramanvändare kunde hashtagga #kramkalas och för varje bild skärnkte Maraabou 1 kr till Rädda barnen. Bilderna med hashtaggen kunde man sedan se på Clear Channels skärmar i tunnelbanan. Dessutom, kunde man med hjälp av ytterligare en skärm ta krambilder där varje bild ledde till ännu en krona till Rädda barnen.

 

  • Kund: Barncancerfonden – Den viktigaste Lucian, interaktiv digital create.
  • Kampanjperiod: 27 november 2017
  • Reklambyrå: Ingo
  • Produktionsbolag: Ingo
  • Mediahus: Clear Channel
  • Format: Play Create – Digital adshel med ljussensor.
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: I år har Barncancerfonden bjudit in passerande resenärer i tunnelbanan att sätta ljuset på årets viktigaste lucia. En interaktiv skärm placerades på Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm, och passerande resenärer bjöds in att ta reda på vem som är årets viktigaste lucia. Genom att lysa med lampan på sin mobiltelefon mot en sensor tänds skärmen och lucian Ebba träder fram.

 

  • Kund: Hjärt- och Lungfonden dynamisk SMS-hälsning.
  • Kampanjperiod: Vecka 6-7, 2017
  • Produktionsbolag: SGB Mediebyrå AB
  • Mediahus: Clear Channel
  • Mediabyrå: SGB Mediebyrå AB
  • Format: Transit Play
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: Hjärt-Lungfonden ville få potentiella givare att skicka en kärlekshälsning inför Alla Hjärtans Dag och genom hälsningen också skänka en gåva till hjärtforskningen. I samarbete med Clear Channel skapades en lösning där kärlekshälsningarna – förutom att direkt levereras som sms till mottagaren – också exponerades i realtid på Clear Channels digitala skärmar. Tack vare detta blev fler inspirerade vilket ledde till fler kärlekshälsningar och gåvor.”
    • När resenärer besökte sajten allahjärtan.se så kunde de fylla i en hälsning och så fort de skänkt 100kr via Swish så skickades meddelandet vidare för att visas på Clear Channels skärmar.

 

  • Kund: Norwegian Air Shuttle – Dynamisk nedräkning.
  • Kampanjperiod: v. 2 2018
  • Produktionsbolag: Bannerboy
  • Mediahus: Clear Channel
  • Mediabyrå: Vizeum/Posterscope
  • Format: Play Stockholm + Göteborg. Play Stortavlor. Play Spectacular.
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: Norwegian ville på ett snyggt och uppmanande sätt driva trafik till sin nyårs-rea. Clear Channel kom då med idén om att göra en nedräkning som visade hur många dagar, timmar och minuter det var kvar på rean, med budskapet ”Hur länge vågar du vänta?”.

  • Kund: Willys – Grillsäsong, Dynamisk väderstyrd kampanj.
  • Kampanjperiod: v.17 2018
  • Mediebyrå: Bright Media
  • Produktion: House Agency
  • Mediahus: Clear Channel
  • Format: Play stortavlor.
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: Genom att anpassa copy till vädret och visa temperatur och ikon för vädertyp ville WILLYS väcka grillintresset och promota sina grillsäsongsprodukter för konsumenter som rör sig OOH.
    • Sol – ”Strålande väder. Strålande gott.”
    • Mulet – ”Halvklart men helgott.”
    • Regn – ”Vått men gott!”
    • Generellt växlande – ”Prognosen lovar bra mat.”

 

  • Kund: Xbox One – Metro Exodus, Interaktiv digital create.
  • Kampanjperiod: v.7 2019
  • Byrå och produktion: Bizkit Havas
  • Mediahus: Clear Channel
  • Format: Play Create – Digital adshel med touch i combination med mobil interaction via SMS.
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: Metro Exodus är den tredje upplagan i hyllade spelserien Metro. Spelet baseras på böckerna 2035 som skildrar en postapokalyptisk tillvaro i Moskva där människor tvingats ner i tunnelbanesystemet för att överleva. Men några vill ta sig ut – tillbaka ut i kylan…
  • I februari ville vi göra extra kring lanseringen av spelet i Stockholm – en interaktiv kampanj i på digitala skärmar som följde spelets narrativ: att ta sig ut ur tunnelbanan…Meta i metron!

 

  • Kund: TV4 – Pendla med oss, Dynamisk kampanj med Live Streaming.
  • Kampanjperiod: april 2019
  • Mediebyrå: Bizkit Havas
  • Mediahus: Clear Channel
  • Format: Play
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: I kampanjen uppmanar flera av TV4:s profiler resenärerna att ta med dem på resan och titta på Nyhetsmorgon och Efter fem i kollektivtrafiken, samtidigt som en live-tablå rullar och berättar om senaste nytt. I kampanjen blandas breda räckviddsköp med digitala styrningar baserat på tjänstens användardata.
  • Förutom stora digitala nedslag testar TV4 att under två veckor att sända Nyhetsmorgon och “Efter Fem”live på en stor skärm från Clear Channel, mitt på T-Centralen. Istället för att visa upp den klassiska reklamen i programmets reklampauser rullar TV4 Plays egen kampanjfilm för konceptet “Pendla med oss”.

 

  • Kund: Clear Channel – The Out of Home Project, Dynamiskt datastyrd kampanj.
  • Kampanjperiod: 27/11 2018 t.o.m. 31 januari 2019
  • Byrå/PR: Prime
  • Teknisk produktion: Bannerboy
  • Mediahus: Clear Channel
  • Format: Play
  • Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg: Vårt uppdrag var att visa de digitala tavlornas möjligheter. Idéns kontextuella utgångspunkt var det ökande antalet hemlösa och Stockholm Stads direktiv om att öppna tillfälliga härbärgen vid minus sju grader. Få hittar dit så vi skapade ett nödsystem via de digitala skyltarna som finns där människor rör sig. Baserat på väderdata, avstånd och tid hänvisades de som lever i hemlöshet till närmsta öppna härbärge vid minus sju grader. Vid varmare temperaturer riktade vissa av skyltarna budskap till allmänheten om ett ökat behov av volontärer och donationer av förnödenheter.


Kund Apotek Hjärtat (Apotek Hjärtat Retail AB / ICA) – Coughing Billboard, upplevelsebaserad digital create.
Kampanjperiod 14/12-2016.
Reklambyrå Åkestam & Holst.
Produktionsbolag Åkestam & Holst.
Mediahus Clear Channel
Mediabyrå IUM
Format Play single screen
Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg Apotek Hjärtat (pharmacy) wanted to create a buzz for their quit smoking aid products campaign. Clear Channel helped them install a smoke (glow, fire, heat) detector in one of our outdoor digital screens. Every time someone walked by or stood in front of the screen smoking a video was triggered where the model in the ad coughed.

 


Kund Volkswagen
Kampanjperiod 18/2 – 1/3 2015
Reklambyrå DDB
Produktionsbolag Mandarin
Mediahus AdCityMedia
Mediabyrå Mediacom
Beskrivning 44 skärmar, tre olika annonser för tre olika miljöer. För att aktivera sponsorskapet av skidlandslaget på ett unikt och personligt sätt i realtid under skid-vm i Falun.

 


Kund Tunnelrun – Live streaming.
Kampanjperiod 25 mars 2017
Reklambyrå Clear Channel Internt
Produktionsbolag Clear Channel och Mebia
Mediahus Clear Channel
Format Stortavlor
Kort beskrivning av kampanjutformning och upplägg Clear Channel ville tillsammans med arrangörerna av Tunnelrun visa upp den löparfest som pågick under Stockholm stad inför invigningen av Citybanan. För bästa upplevelse ville Clear Channel visa loppet live. En kamera som var uppkopplad via länk placerades på en strategisk passage i tunneln där löparna passerade och på Clear Channels stortavlor runtom i Stockholm visades loppet under ett par timmar.

 


Kund Halebop
Period Julen 2017-2018
Reklambyrå Perfect Fools
Produktionsbolag Visual Art
Mediahus Visual Art
Mediabyrå Wavemaker
Format DOOH
Beskrivning Med hjälp av Visual Art kunde Halebop erbjuda 1 GB extra mobil surf till alla sina kunder vars tåg var försenade, direkt!

 

Kund TUI
Period Januari-februari 2019
Reklambyrå TUI inhouse
Produktionsbolag TUI inhouse
Mediabyrå TUI inhouse
Mediahus Visual Art
Format DOOH
Beskrivning
Local weather conditions in Sweden trigger programmatic campaign for TUI
The world’s leading travel agent TUI, has during January chosen to use the flexibility of Visual Art’s programmatic offer. The solution is customized in order to maximize flexibility and relevance. Local weather data, triggered specific contextual campaign messages based on real-time conditions.