Här hittar du ett antal användbara verktyg för företag som arbetar med sökmarknadsföring i Sverige.
Samtliga verktyg är framtagna av IAB Sverige specialistgrupp inom sök “Task Force Sök”.

Rekommendation för överlämning av sök-konto mellan byråer eller till kund – Etik & Best Practice

Syftet med IAB Sveriges Etik och Best Practice för överlämning mellan byråer är att att ge en tydlig överblick hur ett överlämnande går till.

IAB rekommenderar branschen att följa denna Rekommendation för att skapa tydlighet i branschen.
Rekommendation är framtagen av IAB Sveriges Task Force Sök och var på remiss hos IABs medlemmar november 2018.

Läs mer i dokumentet som skapades hösten 2018.

Stora Sökhandboken från IAB Sverige

Som konsument, beslutsfattare, butiksägare och föräldrar o.s.v. möter vi små korta ögonblick där vi är i behov av att utföra en sökhandling. Sök sker i klassiska sökmotorer som Google och Bing. Men varje skrivet eller inpratat sökord hos e-handelstjänster, katalogtjänster, resesajter, karttjänster, onlinevideotjänster och jämförelsesajter med fler räknas också som sök. Sök är alltså det vi människor gör på en digital enhet när vi går från intention till handling och utför en faktisk sökning.

Läs mer om Sök i den senaste uppdateringen av handboken publicerad november 2018.

Sökkalendern – en hjälp att planera sökkampanjer under året

Syftet med Sökkalendern som publicerades november 2017 är att lyfta viktiga förändringar under året så att  både sökspecialister, övriga byråer (media, kommunikation, pr) samt kunder  tillsammans bättre ska kunna planera sin sökstrategi. Den här handboken sätter Sökkalendern i sammanhanget av hur sökaktiviteten speglar konsumentbeteendet, budgetplanering för sök och trendanalys av data. Det är vår önskan att  Sökkalendern ska fungera som ett  inspirationsverktyg för dig: se den som ett  hjälpmedel för en bättre planerad sökstrategi och en uppmuntran till kreativitet!

 

Produkthandboken – för Sök

Syftet med IAB Sveriges Produkthandbok för Sök är att ge en översikt över de olika funktioner och produkter som finns att tillgå när du bestämt dig för att använda dig av sökmarknadsföring hos Google och Bing.

Läs mer i Produkthandboken som uppdaterades november 2018.

Automatisering inom sökmarknadsföring

På ytan kan sökmarknadsföring verka relativt enkelt; man väljer ett antal sökord och skapar annonser som användare ser när de söker efter dessa ord. I verkligheten är det mer komplext. Många annonsörer behöver skapa tusentals, ibland hundratusentals, sökord för att synas på alla sökord som är relevanta för deras produkter eller tjänster. Samtidigt har användarbeteendet blivit mer avancerat i en värld där mobilen har skapat möjligheter att konstant vara uppkopplad.
En översikt över automatisering togs fram av Freddie Jansson på Google och Mathias Sjöberg, Tele2.