Post 3rd Party Cookie

Styrelsebeslut från våren 2020 låg bakom det svenska initiativet för starten av ny Task Force på området “post tredjeparts-cookies” (P3PC) september 2020. Den är vår svenska länk in i de europeiska och globala initiativ från IAB Tech Labs, IAB Europe, Google privacy-Sandbox och W3C.

Gruppen har i sitt inledande arbete bjudit in olika stora aktörer på den globala och svenska marknaden för att säkerställa att alla i gruppen har de senaste uppdateringarna från IAB och företag i branschen.

Fortsatt ser vi behovet av att vi inte bara är avlyssnare utan även tar en aktiv diskussion och roll i Sverige.
Gruppen har beslutat om att arbete utifrån tre spår: Users, Interest groups & Contextual.

Gruppens fråga är en av vårt tids viktigaste inom digital marknadsföring och kommer vara viktig under flera år framöver. Vi vet att det inte finns några snabba och enkla lösningar att ersätta tredjepartsdata baserat på cookies. Utan lösningen kommer att bestå av flera olika initiativ från branschen. IAB sätter stor vikt i att hitta bransch-neutrala, transparenta och överskridande lösningar och huvuddelen av det tekniska arbetet sker via IAB Tech Lab – Project Rearc.


IAB Europe Guide till Post-Cookie-Era – Ladda ner den här.
Denna guide har utvecklats av experter från IAB Europe’ Programmatic Trading Committee (PTC) för annonsörer, byråer, publicister och adtech-bolag. Om ekosystemet för reklam och cookies/kakor från tredje part.

Den ger en bakgrund till den aktuella användningen av kakor i digital reklam idag och en översikt över de alternativa lösningar som utvecklas. Guiden kommer att uppdatera regelbundet för att ge den senaste informationen och vägledningen om marknadsalternativ till tredjepartscookies.
Guiden, finns som e-bok eller PDF, och svara på följande frågor:

  • Vilka faktorer har bidragit till utfasningen av cookies från tredje part?
  • Hur kommer utfasningen av cookies från tredje part att påverka branschen inkl plattformar?
  • Hur kommer avsaknaden av cookies från tredje part att påverka genomförandet av digitala reklamkampanjer?
  • Vilka lösningar finns för närvarande för att ersätta användningen av cookies från tredje part?
  • Vilka branschlösningar utvecklas för närvarande och av vem?
  • Hur kan jag engagera mig i att bidra till de olika lösningarna?

Ladda ner IAB Sveriges whitepaper “Digital Annonsering & ITP” här.
Detta White Paper från Task Force Insikt & Analys beskriver de integritetsskyddande insatser som de senaste åren dykt upp, dess ursprung, samt hur det påverkar såväl köp- som säljsidan. Utöver detta görs en djupdykning kring hur uppföljningar av olika slag påverkas och vad vi har att vänta oss framöver. Du finner ett fokus på Apples Intelligent Tracking Prevention (ITP) specifikt. Apples ITP-lansering satte privacy-bollen i rullning och fler aktörer följer nu Apples exempel och jobbar för ökad privacy, såsom Mozilla och Google. Vi tar också upp vilka implikationer ITP medför för medieköparen, dock har vi valt att exkludera dess påverkan på e-handeln.
Allt har sin början i cookies som i princip funnits med oss sedan framväxten av internet.
Cookien har varit till hjälp för att t ex ge ägaren till webbplatsen statistik kring var besökaren kom ifrån, vilka undersajter som är mest populära, vad som lagts i en eventuell varukorg samt möjliggöra skräddarsydd annonsering gentemot den besökande webbläsaren.