Ladda ner IAB Sveriges whitepaper “Digital Annonsering & ITP” här.
Detta White Paper från Task Force Insikt & Analys beskriver de integritetsskyddande insatser som de senaste åren dykt upp, dess ursprung, samt hur det påverkar såväl köp- som säljsidan. Utöver detta görs en djupdykning kring hur uppföljningar av olika slag påverkas och vad vi har att vänta oss framöver. Du finner ett fokus på Apples Intelligent Tracking Prevention (ITP) specifikt. Apples ITP-lansering satte privacy-bollen i rullning och fler aktörer följer nu Apples exempel och jobbar för ökad privacy, såsom Mozilla och Google. Vi tar också upp vilka implikationer ITP medför för medieköparen, dock har vi valt att exkludera dess påverkan på e-handeln.
Allt har sin början i cookies som i princip funnits med oss sedan framväxten av internet.
Cookien har varit till hjälp för att t ex ge ägaren till webbplatsen statistik kring var besökaren kom ifrån, vilka undersajter som är mest populära, vad som lagts i en eventuell varukorg samt möjliggöra skräddarsydd annonsering gentemot den besökande webbläsaren.